Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email

V minulém článku jsem psala o tom, jak tváří v tvář epidemii zachovat klid a nenechat se pohltit úzkostí. Jenže co celé dny dělat, pokud například kvůli viru nemůžete pracovat, žijete sami nebo naopak s rodinou, s níž si už začínáte jít na nervy, a nemůžete si ani zajít s kamarádkou na kafe? Pokusila jsem se dát dohromady seznam některých činností, které lze dělat z domu nebo za dodržení hygienických podmínek a nenechají vás o samotě s vašimi myšlenkami. Na konci článku přiložím odkazy týkající se jednotlivých bodů.

1) Nabídněte pomoc

Ve svých článcích neustále mluvím o tom, jak důležité je pomáhat si navzájem – a teď to platí o to víc. Pokud jste zdraví a fyzický stav vám to dovoluje, můžete pomoci lidem, kteří to potřebují, s nákupy, venčením psů, hlídáním dětí nebo rozvozem čehokoliv. Raději než na vlastní pěst to však dělejte prostřednictvím koordinátorů z neziskových organizací či univerzit nebo dalších kompetentních lidí. Ti vás dokážou propojit s těmi, kdo potřebují pomoc nejvíc, a zajistit vám dostatečnou ochranu i proškolení, co se týká hygieny – ta je teď totiž naprosto zásadní a nedodržením hygienických opatření byste mohli udělat víc škody než užitku. Pokud byste raději zůstali doma, můžete šít roušky nebo je vyrábět i jinými metodami – všude je jich stále zoufalý nedostatek. Lze však pomáhat i jinak; mnoha osamělým lidem přijde vhod i popovídání po telefonu nebo chat, potřeba jsou grafici, copywriteři a ajťáci na informační letáky a weby nebo technickou podporu pro online aktivity… možností je opravdu spousta!

2) Nezapomeňte na socializaci…

I ti nejintrovertnější z nás občas potřebují lidský kontakt. V době moderních technologií naštěstí jsou způsoby, jak si ho alespoň částečně nahradit. Kromě sociálních sítí je nejlepším nástrojem na virtuální setkání „obyčejný“ telefon nebo Skype, kde můžete svůj protějšek i vidět, ale existuje i spousta dalších programů. Co si třeba s kamarádkou zajít na kafe nebo na skleničku? Ustrojit se a upravit, jako byste se opravdu vypravovali do města, a přes obrazovku si pak přiťuknout a popovídat si. Můžete takhle uspořádat i skupinový pokec, ale není nutné zůstat jen u něj. Online už se dnes dá dělat leccos, třeba hrát hry – a to nejen počítačové, nebo si zazpívat karaoke. Nezapomínejte ani na starší lidi ve vašem okolí, na něž samota obzvlášť těžce dopadne. Já si například často říkám, že musím zavolat babičce, ale v každodenním shonu jsem to neustále odsouvala. Teď si však dávám pozor a plánuju se jí ozývat pravidelně. Na návštěvu nechoďte, telefon má však většina seniorů.

3) …ale ani na sebe. Na svůj rozvoj…

Vždycky jste se chtěli naučit nějaký cizí jazyk, skládat origami, upéct buchtu podle tajného receptu vaší babičky, začít vyšívat nebo třeba porozumět tajům online marketingu? Teď máte skvělou příležitost! Spousta kurzů, vzdělávacích a poradenských služeb, za které byste dříve museli platit, je nově zdarma (pokud ovšem máte finanční možnosti, určitě profesionálům přispějte, současná situace doléhá na mnoho lidí). Sedněte si ke Googlu, oslovte známé zkušené v daném oboru nebo zavolejte babičce (viz výše) a požádejte ji o recept. Někteří psychologové nabízejí i online či telefonickou pomoc – pokud jste terapii dlouho odkládali, začněte s ní, v této náročné době se vám bude hodit.

4) …i péči o své (nejen fyzické) zdraví…

Nezapomínejte pečovat o svou fyzickou schránku – posilujte imunitu, snažte se jíst zdravě a nezanedbávejte pohyb. Mezi kurzy zpřístupněnými online najdete i spoustu různého cvičení. Pokud bydlíte někde v blízkosti přírody nebo parku, jděte na vycházku (samozřejmě s rouškou a vyhýbejte se ostatním). Obzvlášť důležitá je teď ovšem i duševní hygiena a self-care. Čtěte, poslouchejte hudbu, dívejte se na filmy a seriály a vybírejte si u toho takové žánry a témata, které vás psychicky povzbudí. Na internetu najdete i spoustu meditačních cvičení. A nezapomeňte dostatečně spát, pít tekutiny a odpočívat – dopřát si prostě občas chvíli, kdy nebudete dělat vůbec nic.

5) …a také místo, kde žijete

Úklid nejen že zvelebí prostor, kde musíte pobývat, ale je to i forma fyzické aktivity a vyčištění hlavy. Lidé s depresemi a úzkostmi mají často problém se k němu přinutit (vím, o čem mluvím), k tomu může pomoct nastavit si budík a uklízet například deset minut nebo čtvrt hodiny a pak si dát pauzu. A když budete mít dostatek energie, můžete se vrhnout i na náročnější úkoly – já už třeba dlouho odkládám velké protřídění oblečení ve skříni. Co si udělat pořádek v pracovním stole nebo se pustit do té záhadné hromady věcí v rohu? Potom se samozřejmě nezapomeňte náležitě odměnit.
Přeju nám všem pevné zdraví, spolu to zvládneme!

Slíbené odkazy:

Facebook:

Další odkazy:

Foto: Pixabay

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email
Marie Štefanidesová

Marie Štefanidesová

Živím se jako překladatelka, kromě toho jsem šéfredaktorkou webu Women of Brno a občas přispívám do dalších médií. Byla mi diagnostikována deprese a úzkostné stavy, přesto mě baví užívat si života, miluju dobré jídlo a pití, čtení, psaní a hraní si v jakékoliv podobě.

Další příspěvky autora

Podpořte nás

QR Platba

Náš účet je:
115-5689490267/0100

Vězte, že veškeré finance půjdou na rozvoj projektů, které pomáhají lidem se znevýhodněním plnit si kariérní a životní sny. Inspirante je jedním z nich!