„Řekli mi, že jsem až moc blázen na to, aby mě tam léčili“

Zkušenost postižených studentů z University College v Londýně zmapována v průzkumu

Studentská jednota University College v Londýně (University College Student Union) vydala 20. ledna výsledky průzkumu mezi postiženými studenty na této prestižní britské univerzitě spolu s doporučeními pro vedení vysoké školy. 67 % dotazovaných sdělilo, že se během studia na UCL setkali s ableismem (diskriminací na základě postižení).

Dalším z výsledků je fakt, že se 58 % dotázaných během studia na University College kvůli svému postižení necítilo vítáno.

„Za posledních pět let pracovala Síť postižených studentů (DSN, orgán Studentské jednoty UCL) s UCL na problémech, o kterých se mluví v této zprávě, ale ve skutečnosti se toho moc nezměnilo. Doufáme, že když vyšla tato zpráva, budeme se moci posunout a postižení studenti na UCL pocítí zlepšení. Hodláme na tom spolupracovat s univerzitou a ze začátku se budeme soustředit na to, abychom do března a září zprovoznili prozatímní opatření uvedená v šetření,“ sdělil Zohar Mendzelevski-Steinberg, zvolený zástupce postižených studentů a také student biologie na magisterském stupni.

Průzkum byl realizován mezi studenty všech stupňů studia (bakalářského, magisterského a doktorského). Dotazováni byli na spokojenost s katedrou, poskytnutou podporou, psychologickými a terapeutickými službami univerzity a s budovami UCL. Průzkumu se zúčastnili mimo jiné studenti s pohybovým postižením, autismem, dyslexií, dyspraxií, rakovinou, depresí, epilepsií a mozkovou obrnou. Z výpovědí studentů vyplývá, že i když občas narazili na chápající zaměstnance školy, potýkali se s neznalostí nebo nepochopením ze strany vyučujících i jiných zaměstnanců univerzity. Například jednomu studentovi bylo nesprávně sděleno, že jako pacient s rakovinou nemá ze zákona nárok na přiměřené úpravy při studiu, a byl nucen odložit zkoušky na pozdější termín, ačkoliv je chtěl vykonat v řádném termínu. Dalšími zmíněnými problémy bylo například to, že záznamy z přednášek nejsou nahrávány na web, což činí problémy studentům, kteří se nemohou osobně dostavit do učebny, a bariérový přístup v budovách univerzity.

DSN ve svých doporučeních s těmito námitkami pracuje a zároveň požaduje, aby byl na UCL zaměstnán na plný úvazek člověk, který je expertem v oblasti studií postižení, nebo konzultant v oblasti rovného přístupu a sám je handicapovaný. Zaměstnanci školy by také měli procházet školeními v oblasti rovného zacházení s postiženými studenty. Podle DSN je žádoucí spolupracovat s iniciativou Enable@UCL, která sdružuje postižené zaměstnance školy a intaktní osoby se zájmem o rovný přístup k lidem s postižením na UCL.

Celé šetření s doporučeními i dalšími dokumenty si lze v angličtině přečíst zde: https://studentsunionucl.org/articles/disability-discrimination-faced-by-ucl-students-and-recommended-measures

 

Foto: Pixabay

Picture of Ivana Recmanová

Ivana Recmanová

Pracuji v Reveniu jako redaktorka a zároveň působím na volné noze jako překladatelka, lektorka a mediální poradkyně. V letech 2018 - 2020 jsem byla členkou Poradního orgánu pro monitorování práv osob se zdravotním postižením zřízeném při úřadu veřejného ochránce práv. V minulosti jsem publikovala například v Deníku Referendum, Mladé frontě DNES, Alarmu nebo Novém prostoru. Jsem diagnostikovaná autistka. Ve volném čase se věnuji psaní poezie, cestování, hudbě a dobrovolnické činnosti pro Trans*parent a Amnesty International.

Další články

Podpořte nás

Náš účet je:
115-5689490267/0100

Vězte, že veškeré finance půjdou na rozvoj projektů, které pomáhají lidem se znevýhodněním plnit si kariérní a životní sny. Inspirante je jedním z nich!

Udržitelnost a etika skupiny ČEZ