Nadační fond nezávislé žurnalistiky (NFNZ) spouští nový projekt Mapa médií jako doplněk populárního MediaRatingu. Zatímco MediaRating detailně popisuje dodržování novinářských norem nejvýznamnějších tuzemských médií, projekt Mapa médií chce zmapovat základní informace velkého počtu webů, které dohromady vytváří současnou nepřehlednou českou mediální krajinu.
„Ambicí projektu je postupně vytvořit katalog čítající nižší stovky zpravodajských a publicistických webů v České republice. Mapa médií přináší základní informace o tom, zda je médium vlastnicky transparentní, je dohledatelná redakce, oddělená reklama od redakčních textů a zda jsou texty původní. Cílem je takto zmapovat nepřehlednou změť zpravodajských a publicistických webů a dát čtenářům možnost si udělat obrázek o povaze média,” vysvětluje vedoucí projektu Josef Šlerka.
Mapa médií nabízí informovaný přehled celkové mediální scény v tuzemsku. NFNZ se tímto projektem snaží upozornit média na základní otázky v oblasti transparentnosti vlastnictví a autorství textu, aby se tak postupně posilovala celková kvalita a důvěryhodnost redakční práce v Česku. Důraz klade na základní vlastnickou a redakční transparentnost, oddělení reklamního obsahu od redakčních textů a podíl převzatého obsahu. Nadační fond věří v důležitost informovaného výběru a chce čtenářům nabídnout nástroje, které jim v tomto směru pomohou. První oblastí webů, kterým se projekt věnuje, jsou weby ekonomické a finanční.
„Digitální média přinesla demokratizaci veřejné sféry, to je určitě pozitivní jev. Nicméně jsme v chaotickém nástupu online médií ztratili i základní informace, kdo jsou skuteční novináři, kteří vytváří originální obsah, respektive kdo jsou vydavatelé, kteří dodržují základní publikační etiku. Ve chvíli, kdy spousta médií bojuje o stejnou pozornost čtenáře a často tak i o stejné inzertní peníze, je třeba vědět, kdo poctivě přistupuje k redakční práci a vlastní transparentnosti,“ říká ředitel Nadačního fondu Nezávislé žurnalistiky David Klimeš.