Nezisková organizace Asistence zveřejnila výzvu vládě. Požaduje vytvoření závazné koncepce celkového odstranění bariér při cestování vlakem s jasně určenými termíny dokončení.
Ve výzvě se píše, že se lidé se zdravotním postižením při cestování vlakem potýkají s řadou překážek.
Problémem není jen to, že většina vlakových souprav na českých kolejích je bariérová. Ani nízkopodlažní vlak nemusí totiž automaticky znamenat cestování bez bariér – bezbariérové totiž musí být i nástupiště a celé nádraží, aby ho mohl člověk s postižením vůbec využít.
Další bariérou znesnadňující lidem s handicapem cestování je složitý a nepřehledný systém objednávání nízkopodlažních vlaků a plošin.
U většiny českých dopravců je nutné objednat nízkopodlažní spoj 24 hodin předem a v některých případech i 48 hodin.
Navíc řada vlaků, které jsou označeny jako bezbariérové, ve skutečnosti bezbariérová není – často z důvodu rozbité či nepoužitelné plošiny.
Vlakový personál také obvykle nedovede člověku s postižením adekvátně pomoci, neboť mu chybí náležité proškolení.
„Ochota zaměstnanců dopravních společností, personálu železničních stanic i náhodných kolemjdoucích bývá velká a lidé často nabízejí, že člověka na vozíku do vlaku či z vlaku vynesou. To se však pojí se značným rizikem, a proto toto řešení nepovažujeme za dlouhodobě přijatelné“, píše se dále.
„Nemůžeme se spokojit s tím, že podstatná část naší populace je kvůli svému zdravotnímu postižení vyloučena z možnosti plně využívat vlakovou dopravu. Vyzýváme vládu, aby vypracovala závaznou koncepci bezbariérového cestování vlakem a aby stanovila datum, ke kterému budou všechny vlakové spoje a železniční stanice přístupné pro všechny“, končí výzva.
Cestování vlakem v číslech
Nástupiště
- 76 procent nádraží má všechna nástupiště bariérová.
Nádražní budovy
- 77 procent nádraží je bariérových včetně pokladen a čekáren.
Vlaky
- Kromě bariérových vlaků není reálně přístupná ani velká část tzv. bezbariérových vlaků například z důvodu nefunkčních plošin.
Systém objednávání
- Cestující na vozíku se musí objednávat 24 až 48 hodin předem.
Cestování vlakem v praxi
Tomáš Bandžuch a jeho tělesně handicapovaný bratr chtěli jet vlakem z Pardubic do Prahy a zpět. To se však ukázalo těžší než výprava na Mars…
Více o jejich cestování:
irozhlas.cz/zpravy-domov/vozickari-hendikepovani-vlaky-cestovani-ministerstvo-dopravy-ceske-drahy_2002010700_dok
Asistence, o.p.s. je nevládní nezisková organizace, která poskytuje sociální služby lidem s tělesným a kombinovaným postižením.
asistence.org
O nedostatečné přístupnosti vlakové přepravy pro lidi s handicapem jsme psali zde: inspirante.cz/index.php/2019/12/18/cesty-vlakem-jsou-pro-lidi-s-postizenim-plne-barier/
Foto: Pixabay