Mnohé úspěšné firmy vznikly v garáži – a o společnosti Vícnežkolo to platí doslova. Tvoří jí dva nadšenci a dlouholetí kamarádi, Pavel Novák a Mirek Bureš. Ti se od výroby elektrokol a cyklistických sestav dostali až k výrobě kompenzačních pomůcek a nejrůznějších vychytávek pro lidi s pohybovým omezením.
Před šesti lety, v roce 2013, založili živnost a plni nadšení, nápadů a očekávání začali podnikat.
Začínali v garáži u rodičů, kde stvořili svůj první model v podobě chopperkola. Následovaly další ještě vymazlenější kousky tohoto modelu. V té době si ještě představovali, že chopperkola dobydou svět a oni se budou moci vrhnout na velkovýrobu.
Tyto myšlenky ovšem brzy vzaly za své, protože chopperkola se sice líbila, ale nikdo do nich nechtěl investovat.
Co je motivovalo jít dál?
„Metafyzicky nás v podstatě drží pohromadě a táhne kupředu touha vymýšlet nové věci a experimentovat. Je to hlavně nutkání vylepšovat věci, o kterých víme, že nejsou dobře vymyšlené,“ tvrdí Pavel Novák.
Jak jste se dostali k výrobě kompenzačních pomůcek?
„Na tenhle nápad přišla moje prozíravá žena, která kontaktovala kapelu The Tap Tap a domluvili jsme se, že pro jednu členku kapely (která je fandou velkých amerických motorek ve stylu Bezstarostné jízdy) postavíme speciální elektrické chopperkolo s dlouhou vidlicí, vysokými řídítky, koženým sedlem s opěrátkem a koženými brašnami – prostě Amerika… Speciálnost spočívala v přizpůsobení velikosti a geometrie kola jejímu menšímu vzrůstu (asi 110 centimetrů). To nám mělo zajistit promo a prezentaci naší výroby na nejrůznějších akcích, kde kapela vystupovala a přitáhnout pozornost pro velkovýrobu. Elektrická chopperkola ovšem opravdu nikdo nechtěl. Zato se nám ale začala kupit poptávka od nejrůzněji handicapovaných lidí po různých jiných individuálních pomůckách pro usnadnění pohybu. Od speciálně tvarované kliky na dveře až po odpružený elektrický handbike se zdvihací sedačkou, kvadru-úpravou brzd a řazení.“
Co už máte z téhle oblasti za sebou?
„Jedná se o řešení na míru. Většinou to probíhalo tak, že nás kontaktoval někdo s tím, že něco konkrétního potřebuje, ale nemůže to nikde sehnat, je to finančně neúnosné a vlastně to ani neumí všechno, co by od toho daný člověk očekával. My jsme ve spolupráci s takovým průkopníkem vymysleli řešení, otestovali pár prototypů a finální verzi jsme pak v maximálně univerzální podobě zařadili do naší stálé nabídky. Takhle vznikl například náš FifthWheel – jednoduché přídavné přední kolečko k invalidnímu vozíku pro jízdu v terénu. Podobné kolečko už dlouho vyrábí nejmenovaný americký konkurent, ovšem s určitými nedostatky. Například při používaní dost výrazně ničí vozík. V bohaté Americe to možná nevadí, ale pro naše vozíčkáře je životnost jejich vozíku často zásadní problém. Naše kolečko při používaní vozík zpevňuje, a tak pomáhá jeho životnost prodloužit. Navíc lze nasadit stejně snadno na pevné i skládací vozíky, což náš konkurent neumí.“
„Náš druhý nejoblíbenější produkt je přední elektrický pohon na vozík e-Drive, jehož připnutím k vozíku vznikne taková tříkolka, která výrazně zvětší akční rádius vozíčkáře. Jet na vozíku je totiž daleko náročnější než jít pěšky a v terénu tento rozdíl ještě naroste. Ujít pešky 10 kilometrů po lesní cestě je taková delší rekreační procházka, po které jste příjemně unaveni, ale na vozíku je taková trasa extrémní sport srovnatelný s výkony ironmanů a dolomitenmanů. S elektrickým pohonem se dá jet až 100 kilometrů, v lehčím terénu reálně tak 50 kilometrů. Máme člověka, který s tím vyjel na Sněžku a zvládl i zpáteční cestu. Dělali jsme i několik šlapacích variant předního pohonu a kombinaci šlapání s dopomocí motoru, ale čistá elektrika jasně vede. Máme za sebou i několik elektro handbiků. Do těch se ale už moc nehrneme. Dost jsme je podcenili ve snaze vyjít vstříc finančním možnostem zájemců. Výsledkem ale bylo to, že jsme si laděním individuálních úprav na značnou dobu zablokovali výrobu jiných věcí a nebylo to pro nás ekonomicky výhodné. Poslední dobou se zaměřujeme už jen na sportovní a volnočasové doplňky k invalidním vozíkům.“
Jaké máte plány do budoucna?
„Dříve vznikalo téměř všechno přímo v naší dílně. Postupně jsme přešli do stavu, kdy probíhá v naší dílně jen vývoj prototypů a případně individuální úpravy našich standardních výrobků. Sériovou výrobu delegujeme na prověřené dílny vybavené stroji na úrovni, o které se nám nemůže ani zdát. Celý proces výroby ale probíhá a i nadále bude probíhat na území České republiky a hlídáme si, aby se do něj zapojovali jen zkušení místní řemeslníci. Finální kompletaci ale provádíme stále přímo u nás na dílně. Nyní máme rozpracovanou několikátou verzi prototypu univerzálního zadního adaptéru, který udělá z běžného vozíku odpružený terénní vozík. Nasazení i sundání adaptéru zvládne člověk bez pomoci a aniž by musel opustit vozík. V kombinaci s předním elektrickým pohonem pak vznikne unikátní stroj, se kterým člověk zdolá dosud nemyslitelné trasy v terénu nebo i ve městě, kde například ani obrubník už nebude překážka. Doufáme, že během letošního roku to doladíme tak, abychom to mohli nabídnout lidem.“
Víc než kolo
Dva parťáci z Vícnežkolo umějí poradit a potom postavit „šlapohyb“ na míru. Bicykl, tříkolku, čtyřkolku či jinou mnohokolku. Kromě stavby rámů a elektrifikace vyrábějí i kompenzační pomůcky. A nebojí se ani vzkříšení starých půdních veteránů.
Více informací najdete na webu www.vicnezkolo.cz
a facebookových stránkách facebook.com/vicnezkolo.
Foto: archiv Víc než kolo