Spotřebitelé sami rozhodují o svém nákupu, nesou odpovědnost za to, jak utrácejí peníze a komu poskytují svůj podpis. Poskytovatelé služeb či produktů lákají zákazníky ke koupi, někdy však praktikují nekalé způsoby obchodování, hlavně vůči zranitelným skupinám spotřebitelů: sem spadají děti a mládež, senioři a osoby se zdravotním postižením.
Sdružení českých spotřebitelů si uvědomuje, že jednou z nejvíce zranitelných skupin jsou občané se sluchovým postižením, kteří jsou uživateli primárně českého znakového jazyka. V tiskové zprávě od SČS z roku 2012 je vysvětlen důvod, proč se věnovat neslyšícím. „Osob, které komunikují pouze prostřednictvím znakového jazyka, je v České republice asi 7 tisíc a nedoslýchavých osob je v populaci nad 60 let dokonce kolem 30 %. Tyto skupiny zdravotně postižených osob jsou z hlediska spotřebitelské ochrany velice zranitelné.“ Nedostatek informací v mateřském jazyce prohlubuje neinformovanost v rámci spotřebitelského trhu, která může vést ke zbytečným finančním problémům. Proto vznikla spolupráce mezi SČS s organizacemi a asociacemi neslyšících. Společně se od roku 2012 podílí na zpřístupňování informací neslyšícím v oblasti spotřebitelské ochrany.
Informace v českém znakovém jazyce
Spotřebitelská problematika v jazyce neslyšících je přístupná ve zvláštní sekci pod názvem Rady pro neslyšící. 15 videospotů neboli publikací bylo vytvořeno ve spolupráci s Deaf Friendly a dokonce byly v minulých letech aktualizovány pro lepší grafiku. Videospoty doporučujeme zhlédnout, obsahují zajímavá a důležitá témata, například podomní prodejci, nekalé praktiky obchodu, uzavírání smluv v denním životě, nekorektní úvěr nebo dluhy. Nově vzniklou publikací, která byla přeložena do ČZJ, je titul Významná práva cestujících v železniční a silniční dopravě se zřetelem na osoby s omezenou schopností pohybu a orientace. Pojímá téma práv v železniční a silniční dopravě, kterých je mnoho, ale spoustu z nich by osoba s omezenou schopností pohybu a orientace měla z důvodu spotřebitelské ochrany znát. Videospoty v ČZJ v této nové publikaci objasňují 13 práv.
Sdružení českých spotřebitelů (SČS)
Nejstarší spotřebitelská organizace v České republice obhajuje zájmy spotřebitelů a nakupujících na českém trhu a na trhu EU. Hlavním cílem SČS je zlepšení informovanosti u spotřebitelů, neboť jak zní slogan SČS jen poučený spotřebitel se může účinně bránit. Proto se tato nestátní organizace podílí na tvorbě edukačních kampaní pro veřejnost.
Zdroj: tichezpravy.cz