Vláda schválila návrh zákona Ministerstva práce a sociálních věcí (MPSV), kterým chce sjednotit všechny sociální dávky vázané na dlouhodobě nepříznivý zdravotní stav pod Českou správu sociálního zabezpečení (ČSSZ). Nově by tak o příspěvcích na péči a dávkách pro osoby se zdravotním postižením rozhodovaly územní správy sociálního zabezpečení (ÚSSZ) místo Úřadu práce ČR (ÚP). Návrh obsahuje rovněž řadu opatření zaměřených na urychlení a zefektivnění správního řízení s ohledem na digitalizaci, která má usnadnit vyřizování těchto dávek.
Předpokládaná účinnost zákona je stanovena od 1. září 2025.
Cíle návrhu
- Sjednocení prvoinstančních řízení v agendě pojistných a nepojistných sociálních dávek podmíněných zdravotním stavem pod hlavičkou jedné instituce.
- Odbřemenění Úřadu práce ČR od nepojistných sociálních dávek podmíněných dlouhodobě nepříznivým zdravotním stavem.
- Zjednodušení a zefektivnění procesu správního řízení a posuzování zdravotního stavu.
- Snížení byrokratické zátěže díky automatickému získávání dostupných informací ze strany ÚSSZ.
- Zvýšení míry elektronizace a digitalizace.
- Plnění programového prohlášení vlády v oblasti změn v jednotlivých sociálních systémech, zjednodušení a digitalizace.
„Hlavním cílem této úpravy je systémové sjednocení sociálních dávek podmíněných dlouhodobě nepříznivým zdravotním stavem pod jeden správní úřad. Tato změna umožní zlepšení proklientského přístupu,“ shrnul ministr Marian Jurečka.
Hlavní kompetenční změny
- Převod agendy příspěvku na péči, dávek pro osoby se zdravotním postižením (příspěvek na zvláštní pomůcku, příspěvek na mobilitu) a průkazu OZP z gesce Úřadu práce ČR do gesce České správy sociálního zabezpečení.
- Územní správy sociálního zabezpečení budou nově rozhodovat o nepojistných sociálních dávkách podmíněných dlouhodobě nepříznivým zdravotním stavem, který by stejně jako dosud posuzoval Institut posuzování zdravotního stavu.
Odvolací řízení včetně posuzování zdravotního stavu by nadále zajišťovalo ministerstvo.
Klíčová opatření ke zjednodušení, zrychlení a digitalizaci procesu správního řízení a posuzování zdravotního stavu
- Zjednodušené podání žádosti o dávku.
- Zrychlené řízení ve věci příspěvku na péči u osob v inkurabilním stavu.
- Speciální úprava lhůt ve věci nepojistných sociálních dávek podmíněných dlouhodobě nepříznivým zdravotním stavem, zejména ve vztahu k příspěvku na péči.
- Zkrácení lhůty pro provedení sociálního šetření u příspěvku na péči a možnost provedení záznamu o sociálním šetření elektronicky.
- Upuštění od úkonů souvisejících s přerušováním správních řízení ve věci nepojistných sociálních dávek podmíněných dlouhodobě nepříznivým zdravotním stavem.
- Zefektivnění dokládání lékařských nálezů ze strany posuzované osoby.
- Jedna žádost o průkaz OZP a příspěvek na mobilitu.
- Možnost doložení fotografie na průkaz OZP sehráním z agendových informačních systémů nebo nahráním do Klientské zóny Jenda při asistovaném podání na pracovišti ÚSSZ.
- Upuštění od správních poplatků za vydání průkazu OZP a zjednodušení procesu jeho vydání.
- Automatické vydání průkazu OZP při skončení platnosti průkazu jako veřejné listiny (v případě trvajícího nároku).
„Opatření zjednodušují a zefektivňují celý proces správního řízení. Dojde k rychlejšímu rozhodování v této citlivé oblasti, kde každý den zpoždění může způsobit komplikace pro žadatele a jejich rodiny. MPSV se proto zaměřuje na odstranění nadbytečné byrokracie,“ řekl ministr Marian Jurečka.
Žádosti nově online
Osoby se zdravotním postižením si podle nové úpravy veškeré dávky odvíjející se od posouzení zdravotního stavu vyřídí na ÚSSZ.
Podávání žádostí a komunikování s úřadem bude nově možné také z domova prostřednictvím Klientské zóny Jenda.
Online žádosti mají být uživatelsky přívětivé, jednoduché a rychlé.
Zdroje
Převod dávek OZP a plán legislativních změn v oblasti lékařské posudkové služby, MPSV
Klientská zóna Jenda, MPSV
Česká správa sociálního zabezpečení
Foto: Pixabay