Služby na zavolání jsou trendem v přepravě znevýhodněných cestujících. Služba funguje operativně na zavolání přes dispečink.
Pražský organizátor dopravy ROPID dotáhl na několikátý pokus k úspěšnému konci tendr na objednávkovou přepravu handicapovaných cestujících. Od ledna příštího roku po dalších sedm let (s opcí na další tři roky) ji budou zajišťovat společnosti Vega Tour a Lutan. Vystřídají tak nynější provozovatele, kterými jsou Societa v.p.s. a Handicap‑Transport.
Noví dopravci budou provozovat 35 speciálně upravených vozidel, která bude obsluhovat vyškolený personál. Z 35 vozidel bude 25 mikrobusů pro přepravu tří až čtyř cestujících a 10 pro přepravu jednoho pasažéra. Každé vozidlo musí umožňovat přepravu alespoň jednoho cestujícího na vozíku. Dosud bylo v rámci dopravy na objednání provozováno 27 vozidel.
„O mikrobusy na objednání je velký zájem, proto bylo při výběru nového dopravce naším cílem navýšení počtu vozů, abychom mohli tuto službu nabídnout co nejvíce lidem se zdravotním omezením a také zkrátit čekací dobu na objednání,“ uvedl pražský radní pro dopravu Adam Scheinherr. Na provoz bude nově dohlížet dispečink ROPIDu.
Služba přitom od ledna pro cestující podraží, což odpovídá chystanému obecnému zdražení pražské MHD. Zatímco dnes činí nástupní sazba 10 korun a cena za jízdu po Praze pro dospělého 32 korun, nově bude jednotlivá jízda stát 40 korun. Nástupní sazba zůstane stejná. Při cestě z Prahy do obcí v okolí vyjde jedna jízda dospělého na 60 korun (dosud 32 korun). Většinu nákladů nicméně hradí město, jako předpokládanou cenu maximálního plnění za dobu trvání zakázek ROPID uvádí 364 milionů korun.
Služby na zavolání jsou trendem v přepravě znevýhodněných cestujících. Služba funguje operativně na zavolání přes dispečink (nově i přes web či aplikaci) i na základě předem daného plánu (například pro denní stacionáře). Na základě objednávky ROPIDu však v Praze stále funguje i poslední pravidelná linka pro handicapované H1, která spojuje Chodov s náměstím Republiky. Jde o poslední takto zaměřenou linku, ostatní byly s poukazem na rozmáhající se bezbariérovost běžných linek zrušeny (v Praze už jsou všechny autobusy bezbariérové). I linka H1 (která už byla zkrácena) vykazuje neustále klesající počet cestujících.
Zdroj: zdopravy.cz
Foto: Pixabay