Chytré aplikace zachraňují životy

Nejen průběh koronavirové pandemie dal vzniknout bezpočtu mobilních zdravotnických aplikací. Ty by mohly Čechům pomoci třeba se zanedbávanou prevencí nebo obavami z návštěv čekárny. Ve svém chytrém zařízení dnes mohou mít pomocníka pro pitný režim, levnější léky i spojení s praktikem na dálku.

Řekněme si upřímně – jen málokdo z nás hlídá své zdraví skutečně tak, jak by měl. Ostatně i statistiky ukazují, že preventivní prohlídky zanedbávají až tři čtvrtiny Čechů. A nejde zdaleka jen o prevenci. Udržet si zdravý životní styl nebo vybrat vhodný způsob odborné léčby se stává těžší třeba i kvůli koronavirové pandemii. Průzkumy říkají, že z návštěvy ordinace svého lékaře mělo v pandemii až 43 % Čechů obavy.

Naštěstí se však rozvíjejí také chytré aplikace a technologická řešení – s jejich pomocí mají uživatelé možnost starat se o své zdraví důsledněji, nebo se dokonce nechat vyšetřit lékařem na dálku.

„Mobilní aplikace rozhodně nelze považovat za plnohodnotnou náhradu klasické zdravotní péče. Jejich nesporný přínos však tkví v tom, že pacienty motivují k lepší péči o své zdraví. Jde proto o ideální doplněk odborné péče,“ říká inženýr Václav Vachta, generální ředitel zdravotnické skupiny EUC, největšího poskytovatele ambulantní péče u nás.

Aplikace záchranných služeb

Pomocníkem, který může v případě nouze doslova zachránit život, je bezpochyby aplikace Záchranka. Od počátku je totiž vyvíjena ve spolupráci se záchrannými službami. Podobně jako při telefonním hovoru se s její pomocí lze spojit s dispečerem na čísle 155. Jedním stisknutím nouzového tlačítka navíc automaticky dojde k odeslání údajů o poloze telefonu. Lokalizace volajícího se tak může stát mnohem rychlejší a efektivnější. Aplikace nabízí také podporu pro neslyšící nebo další funkce, díky kterým je domluva s dispečerem snazší i v zahraničí.

Koronavirové aplikace

V pandemickém období jsou nezbytností také aplikace nutné k identifikaci očkování, případně k vzájemné ochraně před kontaktem s nakaženými. S koncem eRoušky tak zůstávají těmi nejpoužívanějšími sesterské aplikace Tečka a čTečka, s jejichž pomocí lze snadno prokázat a ověřit očkování či výsledek testu – například při návštěvě kina či restaurace.

Aplikace Koronavirus Covid-19 zase nabízí přehledně roztříděné informace ohledně onemocnění, očkování, důležitých kontaktů i současné pandemické situace.

Aplikace zdravotních pojišťoven

Vlastní klientskou aplikaci nabízejí také zdravotní pojišťovny. Uživatelé ji mohou používat pro přehled nad platbami pojistného i výdaji za lékaře. OSVČ si v ní zase mohou snadno podat přehled příjmů. Také řada dalších úkonů, kvůli kterým by bylo za normálních okolností nutné navštívit pobočku pojišťovny, se dá nyní vyřešit přes mobil – patří mezi ně třeba změna pojištěnecké kategorie, žádost o příspěvek z fondu prevence či nahlášení ztracené kartičky pojištěnce.

Klientskou aplikaci poskytují třeba Zdravotní pojišťovna ministerstva vnitra (ZP211) nebo Všeobecná zdravotní pojišťovna (Moje VZP).

Zdravý životní styl

Chytrého kapesního pomocníka oceníte, i pokud rádi hlídáte kvalitu vlastního spánku, pitný režim či počet nachozených kroků za den. Se vším vám dnes může hravě pomoci chytrý algoritmus. Například aplikace Pitný režim H2O vás vždy upozorní na to, kdy je ten správný čas se napít vody. Program navíc bere v potaz i vaši váhu, věk a jídelníček.

S pomocí aplikace Sleep Cycle se zase můžete probouzet v lehké fázi spánku, monitorovat svou srdeční aktivitu v průběhu noci a naučit se zdravému spánkovému režimu. Ať už monitorujete své vitální funkce nebo jen hledáte pohodlnější způsob, jak se starat o své zdraví, svět chytrých zařízení dnes nabízí nepřeberné množství sofistikovaných nástrojů a pomocníků – nejen ve vašem telefonu.

Telemedicínské aplikace

Občas ani dodržování prevence nezastaví nástup nemoci. V takovém případě je vždy nutné spojit se s lékařem. Ale jak na to uprostřed pandemie, v cizím městě nebo o víkendu?

Například s aplikací mojeEUC se v rámci služby Lékař online 24/7 můžete s praktickým lékařem spojit přes chat nebo videohovor. Lékaři jsou zde ve službě 24 hodin denně, 7 dní v týdnu. Na dálku s vámi dokážou vyřešit až 7 z 10 zdravotních problémů, které obvykle vyžadují návštěvu ordinace praktického lékaře – od různých typů bolestí přes alergie až po kožní problémy.

Služba zaručuje naprosto diskrétní a důvěryhodné zacházení se zdravotní dokumentací i osobními údaji pacienta. Pro komunikaci s Lékařem online 24/7 slouží pokročilá platforma Doctrin, která veškerá data po odeslání šifruje. Trend distanční lékařské péče, která ve velkém funguje například v Británii či Skandinávii, se tak uplatňuje i v Česku.

Aplikace navíc nabízí třeba také e-shop s léky, které pořídíte v rámci sítě EUC lékáren se slevou nebo nulovým doplatkem. Dokáže navíc poradit i s výběrem ideálního balíčku vitamínů přesně pro vás.

Zdroj: Helpnet

Foto: Pixabay

Picture of Redakce

Redakce

Magazín Inspirante je zaměřen na žurnalistiku, která nejen upozorňuje na nejrůznější sociální problémy, ale především nabízí řešení a pozitivně motivuje. Na redakci, grafice, provozu i inzerci se podílejí převážně lidé se zdravotním (či jiným) znevýhodněním. Tvoříme střechu informaci v rámci témat, která propojují oblasti zdravotní, sociální a vzdělávací. Baví nás rozmanitý pohled svět a doufáme, že bude s námi bavit i vás. Vznikli jsme jako jeden z projektů neziskové organizace Revenium. Jsme však tady, abychom spolupracovali se všemi neziskovými i ziskovými organizacemi, se všemi lidmi, pro které jsou témata rozmanitosti, inkluze a propojování různých světů důležitá.

Další články

Podpořte nás

Náš účet je:
115-5689490267/0100

Vězte, že veškeré finance půjdou na rozvoj projektů, které pomáhají lidem se znevýhodněním plnit si kariérní a životní sny. Inspirante je jedním z nich!

Udržitelnost a etika skupiny ČEZ