Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email

Určitě po letošní izolaci nejsem sama, komu chybí nejen povídání s přáteli u kafíčka, společné akce a všechno možné, co jsme spolu podnikali, ale i vztahy s členy rodiny, se kterými jsem se nemohla setkat. Opatření se sice začínají uvolňovat, ale opatrnost je stále namístě.

Omezením kontaktu navíc mnohé vztahy s lidmi, s nimiž jsme byli zvyklí vídat se mnohem více, mohly utrpět – zvlášť pokud na někoho z nás v karanténě dolehly psychické potíže. Sepsala jsem proto pár strategií, které se snažím dodržovat, aby pro nás všechny bylo tohle náročné období jednodušší.

1. Neunáhlete se

Nehledě na všechny ostatní problémy, které karanténa přináší, je sedět doma už pro nás všechny dlouhé. Přesto bych vás chtěla varovat, abyste okamžitě vyrazili mezi davy a obráželi všechny přátele a příbuzné. Virus tu s námi ještě stále je a druhá vlna může přijít kdykoliv. Spousta lidí má navíc zdravotní problémy nebo blízké, kteří patří mezi ohrožené skupiny – a ostatně nikdo z nás není úplně mimo nebezpečí. Plánujte proto případná setkání rozumně s ohledem na okolnosti a na přání vašich přátel. Pokud například žijí se staršími osobami, nechystejte návštěvu u nich, ale zajděte si spolu třeba na procházku do přírody – a respektujte, pokud váš kamarád nebude s ohledem na své blízké chtít ani to. Spousta lidí navíc musí řešit ekonomické a další problémy, které neobvyklá situace vyvolala, takže nemusí mít na setkání čas nebo energii, přestože by přátele viděli opravdu rádi.    

2. Udržujte kontakt na dálku

Vzdálená komunikace pomocí technologií zažila opravdu velký rozvoj a většina z nás už zvládla vychytat nejlepší způsob, jak ji využít – není proto důvod v tom nepokračovat i po konci karantény. Pravidelné virtuální kafíčko, když z jakéhokoliv důvodu nemůžete sdílet to opravdové, může být fajn způsob, jak si sdělit novinky a udržet vztah. A nemusíte zůstat jen u kafíčka – já například díky virtuálnímu hraní RPG našla způsob, jak obnovit kontakt s kamarádkou žijící na druhé straně světa.   

3. Naslouchejte a ptejte se

Pokud jste na tom podobně jako já a pracovní tempo se vám během koronavirové krize zvolnilo nebo jste práci neměli vůbec, možná se těšíte, jak se přátelům pochlubíte nově nabytými znalostmi či dovednostmi a podělíte o super tipy na nové koníčky, filmy, knihy nebo cokoliv dalšího, na co jste během volna měli čas. Ne každý však na tom byl stejně – například můj přítel, který dělá IT podporu pro jednu velkou instituci, s masovým nástupem vzdáleného připojování nevěděl, kam dřív skočit. A co teprve zdravotníci a další pracovníci v první linii… Ať už vaši přátelé patří ke zmíněným skupinám nebo ne, určitě ocení, pokud projevíte zájem o jejich situaci a necháte je případně svěřit se se svými zkušenostmi a pocity.   

4. Nabídněte pomoc – a řekněte si o ni

K tomu patří i nabídka případné pomoci, samozřejmě podle vašich možností. Možná jste to však vy, kdo na tom není z jakéhokoliv důvodu dobře a potřebuje pomoct. Být upřímný a říct si o pomoc často není lehké, ale není to žádná ostuda. Možná že na to vaši přátelé zrovna nemají kapacity, ale někdy pomůže i vědět, že je někdo, kdo na vás myslí, vyslechne vás a povzbudí.  

5. Bavte se tak, jak je vám příjemné  

I když to možná kolem nás vypadá jinak, současná situace má ještě k normálu daleko a není jasné, jestli se někdy všechno vrátí do starých kolejí. To samozřejmě z globálního hlediska nemusí být špatně, ale my lidé – a zvláště ti z nás, kdo trpí úzkostmi a depresemi – potřebujeme v životě nějaký řád a jistotu. Je proto úplně v pořádku, když se třeba s kamarády dohodnete, že se o pandemii a věcech s ní souvisejících nebudete vůbec bavit. Pokud jste oba letošním zvláštním jarem vyčerpaní, je spousta jiných témat k probrání a jiných způsobů, jak trávit čas, než vzájemným suplováním terapie. Jsem například přesvědčená, že neexistuje špatná příležitost poslat někomu video s koťátky.

Foto: Pixabay

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email
Marie Štefanidesová

Marie Štefanidesová

Živím se jako překladatelka, kromě toho jsem šéfredaktorkou webu Women of Brno a občas přispívám do dalších médií. Byla mi diagnostikována deprese a úzkostné stavy, přesto mě baví užívat si života, miluju dobré jídlo a pití, čtení, psaní a hraní si v jakékoliv podobě.

Další příspěvky autora

Podpořte nás

QR Platba

Náš účet je:
115-5689490267/0100

Vězte, že veškeré finance půjdou na rozvoj projektů, které pomáhají lidem se znevýhodněním plnit si kariérní a životní sny. Inspirante je jedním z nich!