Lékařská fakulta Masarykovy univerzity (LF MU) v Brně zařadila v letošním akademickém roce do výuky nový volitelný předmět Paliativní medicína a komunikace v klinické praxi. Od nadcházejícího podzimu výuku dále rozšíří a zavede povinný předmět Paliativní medicína. V těchto předmětech se studenti učí komunikovat o závažných diagnózách, lépe porozumět potřebám pacientů (i jejich rodin) a doprovázet je v závěru života.
Proč došlo k rozšíření výuky?
Výuka v oblasti paliativní péče na LF MU se má stát srovnatelnou s výukou na evropských lékařských fakultách. Zavedení předmětu Paliativní medicína je rovněž reakcí na aktuální výzvy v Česku stále mladého oboru, ať už jde o ty demografické v podobě stárnutí populace přes nárůst počtu chronických onemocnění až po mýty, které jsou s paliativní medicínou spjaty.
Mýty
„Spousta lidí má představu, že paliativa rovná se umírání. Přitom ona je naopak o životě. O životě s nemocí, ale dobrém životě. I proto je potřeba, aby s paliativní medicínou budoucí lékaři a zdravotníci přicházeli do styku už během studia,“ říká Jan Maláska z Kliniky dětské anesteziologie a resuscitace LF MU a Fakultní nemocnice Brno, který je zároveň spoluřešitelem projektu PALIARE-PALIMED.
Jedním z častých mýtů je také domněnka, že paliativní péče se týká pouze onkologických pacientů. Je sice pravda, že až 80 % dospělých pacientů v paliativní péči je onkologických, zcela opačný poměr je však u dětských pacientů.
Zájem ze strany studentů
Zájem o výuku paliativy je mezi studenty ohromný. I proto, že ze své podstaty otevírá témata, k nimž se v jiných předmětech až tak často nedostanou. Příkladně i ta nejfatálnější.
„Studenti ta témata vsakují jako houba. Zajímají je otázky komunikace, etiky, bytí i umírání. Jde o témata, která v sobě člověk má, ale zároveň se jich obává. Jak komunikovat závažnou zprávu? Jak někomu říct, že něco končí, že má limitovaný život? Nejde přitom jen o studenty, ta témata jsou obtížná i pro mladé doktory. A vlastně nejen ty mladé,“ uvádí Jan Maláska.
Co se studenti naučí?
V novém předmětu studenti:
- získají znalosti v péči o pokročile závažně nemocné pacienty
- naučí se léčit jejich nejčastější symptomy
- seznámí se s psychosociálními aspekty paliativní péče
- seznámí se s etickým i právním rámcem paliativní péče
- zdokonalí se v komunikaci závažných zpráv v klinické praxi
„Medici by měli během studia dostat zprávu, že pacient může zemřít, protože někteří pacienti jim později skutečně umřou. Ono to zní strašně banálně, ale pokud je budeme učit, že vždy jen zvítězíme, tak pak budou smrtí zaskočeni a budou ji brát jako selhání. Na druhou stranu je důležité, aby medik zažil, že i život s těžkou nevyléčitelnou nemocí může být dobrý. A že smrt je součástí života. Podle mě je tedy velice důležité, aby zažil a viděl, jak vypadá doprovázení v závěru života a péče o pacienta, který umírá,“ míní Jan Maláska. „Paliativa je návod, který ukazuje, že například komunikovat závažnou zprávu není schopnost, s jakou by se člověk narodil, ale lze se to naučit. Ukazuje, že mluvit o smrti je naprosto normální a pacienti i příbuzní na to naopak často čekají,“ dodává.


Zdroje
Lékařská fakulta, MUNI MED
Rozhovor: Paliativní medicína je o životě, mediky však seznamuje i s umíráním, MUNI MED
Základy komunikace v paliativní medicíně, MUNI
Informace o projektu PALIARE-PALIMED, MUNI
Paliativní péče, Centrum paliativní péče
Foto: Centrum paliativní péče, MUNI MED