Pandemie covidu nám paradoxně pomohla 

Sociální podnik Green Smile, který sídlí v Havířově, byl založen v roce 2019. Na svých webových stránkách uvádí, že začátky byly trochu divoké, chyběla praxe i zkušenosti. Navíc už počátkem roku 2020 se svět začal potýkat s epidemií koronaviru.

Právě na to, jak se Green Smile vyrovnal se situací, kdy prodejci museli zavírat své provozovny, jsem se zakladatelky a šéfky firmy Michaely Tkáčové zeptal hned na úvod. „Možná to vyzní trochu divně, ale naší provozovně pandemie paradoxně spíše pomohla. Myslím, že tomu tak bylo i v jiných šicích dílnách, protože jsme šili roušky od nevidím do nevidím, pro jednotlivce i pro firmy. Takže práce jsme měli dostatek, nabírali jsme také dobrovolníky. Tehdy jsem se snažila firmu vést tak, aby přežila, abychom vydělávali, ale zároveň v rámci našich možností pomáhali. Třeba už tím, že jsme ušité roušky potřebným lidem rozdávali.“

Na vašem webu jsem se dočetl, že šijete pytlíky na chleba, svačinové kapsy, ale také vaky na svačinu nebo vaky pro turisty, kteří se vydávají do hor. Prozraďte, čím jste v uplynulých letech ještě váš sortiment obohatili a co u vás zákazníci nakupují nejčastěji…

Pomalu jsme začali naše portfolio rozšiřovat o plecháčky, termohrnky, láhve, obaly na plavky nebo jógu, dokonce i sešity či složky na dokumenty. Vyrábíme u nás také eko doplňky do domácnosti, například houbičky na nádobí či hadříky, které se dají vyprat. Oblíbeným výrobkem je obal na chleba s membránou, který udrží pečivo delší dobu čerstvé. A zákazníci mají největší zájem o svačinové obaly. Rodiče, především maminky, si začínají uvědomovat, že používání obalů, v nichž dětí mohou nosit svačinky několik měsíců, je ekologické a šetrnější k přírodě. Naše svačinové obaly se dají vyprat a nezaberou ani tolik místa jako plastové krabičky. Zákaznice si je oblíbily a ty, které rády podnikají výlety do přírody, si pořizují svačinové obaly i na procházky. Musím přiznat, že to byl trochu můj záměr „propašovat“ šetrnější vztah k přírodě k co nejširšímu spektru zákazníků. 

Firmu jste zakládala sama a další zaměstnankyně jste nabrala až později. Kolik má Green Smile pracovnic v současnosti a kolik z nich patří mezi osoby se zdravotním znevýhodněním?

Ano, začínala jsem sama, ale brzy jsem přijala prvního zaměstnance, protože mi bylo jasné, že potřebuju čas a prostor k budování značky a marketingu, nemůžu jen šít. Postupně se náš sociální podnik rozrůstal, v současnosti je nás šest až sedm, ale bylo období, kdy jsme tu pracovali jen čtyři. Aktuálně zaměstnáváme pět osob se zdravotním postižením a já společně s další kolegyní se staráme o chod firmy, marketing, finance a zakázky. Zaměstnáváme hlavně švadlenky. Paní Věrka se ukázkově stará o chod dílny, odesílání zakázek a další administrativní záležitosti.

Své výrobky prodáváte nejen ve své provozovně, ale i prostřednictvím e-shopu. Také jsem se dočetl, že vaše výrobky nakupují také firmy, které jimi obdarovávají své obchodní partnery či zaměstnance…

Naše výrobky prodáváme hlavně přes náš e-shop www.green-smile.cz a potom pracujeme i na firemních zakázkách, kde umíme naše rolovací vaky nebo svačinové kapsy personalizovat logem nebo potiskem, který si zákazníci u nás mohou objednat. Firmy tak získají produkty, jimiž originálně prezentují své hodnoty, například udržitelný přístup k přírodě, společenskou zodpovědnost či sociální aspekty. Na tuto spolupráci máme nádherné ohlasy, za něž jsme vděčné a jsme na ně patřičně pyšné. Zároveň si firmy objednáním výrobku u sociálního podniku mohou zajistit náhradní plnění. Takže ta spolupráce je výhodná pro ně i pro nás.

Jaké máte plány do budoucna? Mohou se zákazníci těšit na další nový výrobek z vašeho sociálního podniku?

Letos je naším hlavním úkolem expandovat na slovenský trh a získávat další zákazníky i v Česku, kde se chceme zaměřit také na firemní klientelu. S tím samozřejmě souvisí i případné nabírání nových zaměstnanců, kteří se k nám stále hlásí, protože vědí, že se u nás dobře pracuje. Rádi bychom jich přijali co nejvíc, ale k tomu potřebujeme dostatek zakázek, abychom měli peníze na mzdy a chod firmy. To je úkol, jemuž budu věnovat svou pozornost a energii. Snažím se firmu vést tak, aby sami zaměstnanci cítili zodpovědnost za svou práci. Jedním ze základních pilířů úspěchu je podle mě zaměstnanec, kterého práce baví, cítí, že bereme ohled na jeho zdravotní stav, a má odpovídající platové podmínky. I proto se snažíme našim zaměstnancům každý rok zvyšovat platy.

Foto: Green Smile/Michaela Tkáčová

Picture of Břetislav Lapisz

Břetislav Lapisz

Rodák z Českého Těšína prožil dětství v nedalekém Havířově, od konce studií v roce 1990 bydlí v Ostravě. Absolvent učitelství Pedagogické fakulty Ostrava (obor čeština – dějepis) se zajímá o novodobou historii, jeho největším koníčkem je sledování sportovních přenosů (od fotbalu přes hokej, stolní tenis až po šipky). Rád cestuje, jeho nejoblíbenější destinací je Slovensko. A v poslední době zahradničí (s poměrně mizernými výsledky). Je ženatý a má dvě dospělé děti. Roztroušená skleróza jej „provází“ od roku 1998.

Další články

Podpořte nás

Náš účet je:
115-5689490267/0100

Vězte, že veškeré finance půjdou na rozvoj projektů, které pomáhají lidem se znevýhodněním plnit si kariérní a životní sny. Inspirante je jedním z nich!

Udržitelnost a etika skupiny ČEZ