Určitě jste v médiích zaznamenali kampaň směřující k propagaci zřízení datových schránek občanů. Nechci se v tomto směru nijak v této kampani angažovat, ale chci se s vámi podělit o veskrze velmi pozitivní zkušenosti s tímto státním nástrojem pro komunikaci.
Co je to datová schránka? Jakým způsobem funguje? Jak vám datová schránka může ušetřit čas i peníze? Na tyto otázky se ve zkratce zaměříme z pozice člověka se zdravotním postižením.
Co to je datová schránka?
Datová schránka je v podstatě komunikační nástroj, který propojuje české občany se státními orgány. Nahrazuje papírovou korespondenci a umožňuje vyřízení běžné administrativy z pohodlí domova. Datová schránka je v tomto směru bezplatná, a máte tak možnost komunikovat s úřady elektronickou cestou, která vás nic nestojí.
Agendu typu vyžádání nejrůznějších potvrzení, výpisů, odevzdání daňového přiznání nebo podání nejrůznějších žádostí lze poslat přes datovou schránku. Úřady mají povinnost komunikovat s občany, kteří mají datovou schránku založenou, právě jejím prostřednictvím. Není to tedy tak, že nějaké dopisy od státních orgánů vám budou chodit papírově a jiné elektronicky. Jestliže si „datovku“ založíte, automaticky vám bude veškerá korespondence chodit pouze elektronickou cestou. Je tedy vhodné nastavit si v datové schránce notifikace, které vás upozorní, že vám nějaký dopis do schránky přišel. Notifikace je možné zasílat na mobilní telefon nebo e-mail, který si sami určíte.
V poslední době jsem potřebovala několik potvrzení od České správy sociálního zabezpečení a úřadu práce. Stačilo se do datovky přihlásit, napsat zprávu, správně vyhledat adresáta a poslat ji příslušnému úřadu. Mile mě také překvapila rychlost odpovědi, odpověď přišla zhruba do tří pracovních dní. Rychlost není podmínkou, úřady mají stále minimálně třicet dní na vyřízení vaší korespondence. Ze zkušeností dalších uživatelů mám informace, že úřady odpovídají celkem rychle, což vnímám jako další velkou přednost celého systému.
Jak lze datovku založit?
Existuje celá řada možností, jak si datovou schránku založit. Jejich výčet naleznete přímo na portálu mojedatovka.cz. Mně přišlo nejschůdnějším řešením přihlášení prostřednictvím svého elektronického bankovnictví, a tak jsem uvítala, že moje banka tento způsob přihlášení konečně zprovoznila. Můžete si ověřit, zda i vaše banka tuto možnost poskytuje. Jestliže si budete dělat nový občanský průkaz, na úřadě byste si měli zvolit několik bezpečnostních kódů, které vám případně umožní datovou schránku také zřídit. V podstatě musíte nějakým způsobem prokázat, že jste to skutečně vy a vaše eIdentita patří prokazatelně vám. Zároveň můžete zajít na Českou poštu, kde vás pomocí občanského průkazu ověří a poskytnou vám prvotní přihlašovací údaje pro zřízení datové schránky.
Datovka usnadňuje komunikaci s úřady
Z pozice člověka se zrakovým postižením mi tento způsob komunikace s úřady maximálně vyhovuje. Předně se nemusím nikam trmácet, agendu vyřídím přímo ze svého počítače. Zkontroluji si sama, co úřadu píšu nebo co on píše mně. Jediným úskalím pro někoho může být, že korespondence chodí ve formátu PDF (některé čtecí programy pro nevidomé či slabozraké mohou mít s tímto formátem drobné problémy). Zaslání „elektronického dopisu“ je u standardní agendy bezplatné, nemusíte platit za doporučené psaní. Ihned vidíte, že zpráva byla úřadu doručena, a máte kontrolu a prokazatelný důkaz, že korespondence byla skutečně z vaší strany odeslána.
Zatím jsem s tímto způsobem komunikace velice spokojená a mile mě překvapila komunikace ze strany úřadů i rychlost, s jakou reagovaly. Je to ovšem moje zkušenost, kterou nemůžeme brát jako dogma, určitě bychom našli v praxi případy, kdy to tak pozitivní nebylo.
Přeji vám, ať máte stejně pozitivní zkušenosti při jednání s úřady jako já v poslední době.
Foto: Pixabay