Česká správa sociálního zabezpečení (ČSSZ) zareagovala na aktuální situaci a přinesla několik způsobů zajištění hotovostních výplat důchodů a dávek nemocenského pojištění. Nemusíte se tak bát, že o své peníze přijdete. Podle následujících instrukcí se k nim dostanete i v případě ztráty poukázky nebo dokladu totožnosti.
Jak konkrétně postupovat?
Situace 1: Pobočka pošty, kde si necháváte vyplácet důchod, je z důvodu povodní mimo provoz nebo není možné peníze doručit při běžné pochůzce přímo na vaši adresu.
Důchod a poštovní poukázky vám vyplatí na kterékoliv jiné poště. Pokud si důchod nevyzvednete v aktuálním výplatním termínu, pak budou peníze standardně uloženy na vaší původní ukládací poště, a to po dobu 3 měsíců.
Situace 2: Zdržujete se mimo lokalitu svého bydliště (evakuace, pobyt u příbuzných).
Důchod vám vyplatí kterákoliv otevřená pošta po ověření oprávněnosti a výše výplaty.
ČSSZ doporučuje sledování webových stránek České pošty.
Situace 3: Přijdete o poukázku k výplatě dávky (ztráta při evakuaci, zničená povodní).
Náhradní výplatu vám zajistí kterákoliv pošta po celé České republice na základě podacích znaků, které vám poskytne ČSSZ. Jde o datum podání, podací číslo, částku k výplatě, jméno a příjmení. Bez těchto informací vám nemůže jiná pobočka České pošty výplatu zajistit.
V těchto případech se můžete obracet na call centrum pro důchodové pojištění na čísle 800 050 248.
Situace 4: Přijdete o doklad totožnosti, kterým se prokazujete při výplatě dávky.
Pokud svou totožnost nemůžete prokázat ani jiným dokladem, například cestovním pasem, musíte požádat příslušný obecní úřad o vydání náhradního dokladu totožnosti.
Výplaty nemocenských v hotovosti
- Dávky nemocenského pojištění se v hotovosti vyplácejí standardní poštovní poukázkou.
- Peníze si tak můžete vyzvednout na kterékoli poště.
- Poštovní poukázku na dávku nemocenského pojištění si můžete vyzvednout do data uvedeného na poukázce (zpravidla následujících 25 dnů od data podání).
- Pokud dávku v této lhůtě nevyzvednete, bude vrácena na účet ČSSZ a následně znovu zaslána na stejnou, případně jinou adresu, pokud požádáte ČSSZ o změnu.
Kam se obrátit o informace?
Potřebujete-li další informace nebo chcete vyřešit jakoukoliv jinou situaci týkající se důchodů a dávek nemocenského pojištění v souvislosti s aktuální povodňovou situací, můžete se obrátit na call centrum ČSSZ na telefonním čísle 800 050 248.
Zdroje:
Povodně komplikují výplatu důchodů v hotovosti: ČSSZ radí, jak postupovat, České důchody
Česká správa sociálního zabezpečení
Foto: Pixabay