Česká správa sociálního zabezpečení (ČSSZ) zareagovala na aktuální situaci a přinesla několik způsobů zajištění hotovostních výplat důchodů a dávek nemocenského pojištění. Nemusíte se tak bát, že o své peníze přijdete. Podle následujících instrukcí se k nim dostanete i v případě ztráty poukázky nebo dokladu totožnosti.

Jak konkrétně postupovat?

Situace 1: Pobočka pošty, kde si necháváte vyplácet důchod, je z důvodu povodní mimo provoz nebo není možné peníze doručit při běžné pochůzce přímo na vaši adresu.

Důchod a poštovní poukázky vám vyplatí na kterékoliv jiné poště. Pokud si důchod nevyzvednete v aktuálním výplatním termínu, pak budou peníze standardně uloženy na vaší původní ukládací poště, a to po dobu 3 měsíců.

Situace 2: Zdržujete se mimo lokalitu svého bydliště (evakuace, pobyt u příbuzných).

Důchod vám vyplatí kterákoliv otevřená pošta po ověření oprávněnosti a výše výplaty. 

ČSSZ doporučuje sledování webových stránek České pošty

Situace 3: Přijdete o poukázku k výplatě dávky (ztráta při evakuaci, zničená povodní). 

Náhradní výplatu vám zajistí kterákoliv pošta po celé České republice na základě podacích znaků, které vám poskytne ČSSZ. Jde o datum podání, podací číslo, částku k výplatě, jméno a příjmení. Bez těchto informací vám nemůže jiná pobočka České pošty výplatu zajistit. 

V těchto případech se můžete obracet na call centrum pro důchodové pojištění na čísle 800 050 248

Situace 4: Přijdete o doklad totožnosti, kterým se prokazujete při výplatě dávky.

Pokud svou totožnost nemůžete prokázat ani jiným dokladem, například cestovním pasem, musíte požádat příslušný obecní úřad o vydání náhradního dokladu totožnosti.

Výplaty nemocenských v hotovosti

  • Dávky nemocenského pojištění se v hotovosti vyplácejí standardní poštovní poukázkou.  
  • Peníze si tak můžete vyzvednout na kterékoli poště. 
  • Poštovní poukázku na dávku nemocenského pojištění si můžete vyzvednout do data uvedeného na poukázce (zpravidla následujících 25 dnů od data podání).
  • Pokud dávku v této lhůtě nevyzvednete, bude vrácena na účet ČSSZ a následně znovu zaslána na stejnou, případně jinou adresu, pokud požádáte ČSSZ o změnu.

Kam se obrátit o informace?

Potřebujete-li další informace nebo chcete vyřešit jakoukoliv jinou situaci týkající se důchodů a dávek nemocenského pojištění v souvislosti s aktuální povodňovou situací, můžete se obrátit na call centrum ČSSZ na telefonním čísle 800 050 248.

Zdroje:

Aktuální informace v souvislosti s povodněmi: ošetřovné při uzavření škol, výplaty důchodů a nemocenského v hotovosti, uzavřená OSSZ Jeseník, ČSSZ

Povodně komplikují výplatu důchodů v hotovosti: ČSSZ radí, jak postupovat, České důchody

Česká správa sociálního zabezpečení

Česká pošta

Foto: Pixabay

Picture of Redakce

Redakce

Magazín Inspirante je zaměřen na žurnalistiku, která nejen upozorňuje na nejrůznější sociální problémy, ale především nabízí řešení a pozitivně motivuje. Na redakci, grafice, provozu i inzerci se podílejí převážně lidé se zdravotním (či jiným) znevýhodněním. Tvoříme střechu informaci v rámci témat, která propojují oblasti zdravotní, sociální a vzdělávací. Baví nás rozmanitý pohled svět a doufáme, že bude s námi bavit i vás. Vznikli jsme jako jeden z projektů neziskové organizace Revenium. Jsme však tady, abychom spolupracovali se všemi neziskovými i ziskovými organizacemi, se všemi lidmi, pro které jsou témata rozmanitosti, inkluze a propojování různých světů důležitá.

Další články

Podpořte nás

Náš účet je:
115-5689490267/0100

Vězte, že veškeré finance půjdou na rozvoj projektů, které pomáhají lidem se znevýhodněním plnit si kariérní a životní sny. Inspirante je jedním z nich!

Udržitelnost a etika skupiny ČEZ