S kávou Naturpark 12 obchoduje pět let a dobře si všímá, co se mění. Kvituje, když si zákazníci chtějí pochutnat, dbají na kvalitu, původ i příběh, ale nerozhodí ho ani pití kávy ve velkém a v poklusu. Rád vychází vstříc i po zavíračce a v množství odvedené práce popírá zákony fyziky. Možná je za tím i kofein, ale Pavel Mašek je prostě takový. Cit jak pro byznys, tak pro vše živé v sobě nezapře.

Pavle, jak reaguješ, když ti ve firmě nabídnou kávu, která ti nejede?

Často poprosím jenom o vodu. Ne že bych čekal, že mi káva nebude chutnat, ale kdybych si ji dával na každé schůzce, dostal bych se za den na astronomická čísla. Ale nikomu neříkám, že jejich káva není dobrá, protože ona je taková, jakou si ji pořídili. Z nekvalitních a vyčpělých zrn nebo ze špatně nastaveného kávovaru dobrý nápoj prostě neuděláš, proto většinou navrhnu, ať ukážou zrnka a přinesou balení té kávy, že si o tom popovídáme.

Co se dá vyčíst z balení?

I výběrová káva ze skvělé oblasti se dá úplně zabít tím, že ji dodáš až třeba rok po upražení. Někteří zákazníci tak platí veliké peníze a myslí si, že si dopřávají kvalitu, jenže o té po takové době nemůže být ani řeč. Sami jsme to takhle testovali u jednoho e-shopu, parametry a specifika kávy byly podle popisku geniální, ale dodali ji bohužel starou… Zároveň si všímám i toho, jak vypadají zrnka a nabídnu porovnání s naší kávou. Ještě se mi nestalo, že by ji někdo nedopil a to o něčem svědčí. 

Počkej, takže si s sebou nosíš kávu? Jako že ji u zákazníka rovnou uděláš?

To ne, ale rád nabízím zájemcům ochutnávku v ČEZ kavárně na Duhovce, tam si mohou dopřát i filtrovanou kávu, cold brew nebo espresso tonic.

Nejsou tyhle metody přípravy kávy na vzestupu?

Určitě jsou, taky to vidím. Roli hraje i roční období a chuť se osvěžit třeba při sezení na zahrádkách. Ale ono povědomí o kávě celkově vzrůstá. Už dávno nejde o to ji vypít a na shledanou, lidi si chtějí pochutnat. To mě nesmírně těší, mě totiž káva fascinuje už jako rostlinka, a co teprve zrnko! To dává hodně jak nám, tak zákazníkům. Něčím nás vlastně spojuje, všichni mu nějak rozumějí, i ti, co kávu nepijí.

Zeptám se ještě obráceně. Co když je káva u zákazníka opravdu dobrá?

Pak ji pochválím a řeknu, že z té naší bude ještě lepší! (Pavel se usmívá)

Čeho si na ní ceníš?

Kdybych měl vybrat jedinou věc, tak mě baví, jak má v sobě ty další chutě, obzvlášť ovocné, tedy švestky, třešně, rybíz…  Přijde mi tím zajímavá a díky aciditě i vyloženě příjemná. Nemusíš si pak dávat mléčnou kávu proto, abys něco zakryla nebo nezkazila. Cappuccino z naší kávy je prostě nádherně fresh, není to nuda.

Prozradíš, co mají zákazníci nejradši?

Dlouhodobě se na špičce drží Brazílie, velmi oblíbená bývala také Indonésie, ta mizela neuvěřitelně rychle. A teď mají zajímavá čísla i filtrované kávy.

Co musí umět dobrý obchodník s kávou?

Hlavně dobře komunikovat a naslouchat, protože tak zjistíš, co zákazník potřebuje a jsi schopná mu udělat dobrou nabídku a dát na výběr. Základ obchodu je v tomhle pořád stejný, liší se jenom sortiment. Pak je důležité být dobře připravený, mít co říct a umět k zakázce zajistit i veškerý komfort, aby zákazník měl co nejméně práce s logistikou, fakturací, kávovary i servisem. Já navíc rád věci vyřizuji rychle, aby nikdo nemusel zbytečně čekat. Nemohl bych mít takovou tu každodenní rutinu, kdy si odpíchneš, uděláš si svoje a jdeš. Baví mě mít to pestré, i když bych se asi měl s rozvrhem a hodinami občas krotit.

A dokážeš to?

Na dovče klidně vypnu, jinak ne. Zkus něco odložit jenom proto, že se to netrefilo do tvé pracovní doby, obzvlášť když to můžeš vyřešit hned třeba jedním telefonátem… Mám zodpovědnost za celou zakázku od nabídky až po dodávku včetně případného originálního balení, pokud si zákazník přeje třeba firemní barvy nebo komplimentky v dárkových balíčcích. Samozřejmě to nedělám přímo já, ale kolegové z Kokořína a z Mělníka, ale já jsem pro zákazníky ten hlavní kontakt a sem tam vypomáhám nebo něco hasím.

Je rozdíl nabízet kávu řekněme majiteli luxusního autoservisu a řediteli školy?

V přístupu ne, s oběma jednám stejně, ale každý bude chtít jinou kávu. Ve škole možná budou potřebovat šetřit, mimo sekretariát tolik neužijí prémiovou výběrovou kávu, protože tam bude frmol a denně ji za pochodu bude pít mnoho studentů. Ale možná se tu právě proto chytne i káva bez kofeinu.

Jak si vybíráš nové zákazníky?

Těch způsobů je strašně moc a je to vlastně moje know-how, tak opatrně! (Pavel se usmívá) Někdo se ozve na doporučení už stávajících zákazníků, jiní se o nás dozvědí na cateringu, část zákazníků oslovím přímo, občas mě to zaujme i tam, kde právě jsem, a nechám na sebe kontakt. Pak jsou specifická období, jako třeba Vánoce, kdy je vyloženě hlad po dárcích pro zaměstnance a obchodní partnery. Určitě působí i to, jaký máme web a jak se prezentujeme na akcích, zakládám si na tom, aby tam pokud možno vždycky byly loga a bannery. Když to shrnu, kávu máme skvělou, prezentaci taky, ubrusy čisté, takže… (Pavel se rozesměje)

Patří k prezentaci i to, že vysvětluješ principy sociálního podnikání?

No jasně, nabídnu možnost náhradního plnění, ale hlavně představím fungování celého Revenia.

Dozvídají se tedy zákazníci o kávě i přes jiné projekty Revenia?

To nevím, ale jestli myslíš přímo z Inspirante, tak to já osobně čtu moc rád.

Dobrovolně umazané ruce

Povídáme si spolu online. Jak velký jsi fanoušek nových technologií?

Mně online vyhovuje, pomáhá mi řešit naprostou většinu věcí a být rychle k dispozici bez ohledu na počasí, vzdálenost nebo momentální síly. Kromě toho se zajímám o digitální měny a jejich fungování, ty za posledních deset patnáct let udělaly obrovský skok. Jejich softwary jsou volně přístupné, takže nic nebrání tomu se průběžně vzdělávat a třeba i investovat. Myslím si, že mají potenciál.

Když jsem tě slyšela vyprávět zážitky, tipla bych si, že jsi na přírodu a internet máš spíš jako pracovní nástroj. 

Příroda bude vždycky moje srdcovka. Teď na dovolené ve Španělsku jsem se díval na syna, jak dokázal proplouvat mořskými vlnami a vůbec se nebál, to mě vyloženě dostalo! Dokonale jsem vypnul, nic víc jsem v tu chvíli nepotřeboval. A když jsem se pak vrátil domů na Vysočinu, tak jsem ve zbylém volnu ještě stihl ostříhat všechny svoje dánské jedle.

Cože? 

Já si totiž před lety koupil na zahradu pár stromků a díky přátelům jsem se je teď naučil zastřihovat tak, aby krásně košatily a vyrostly z nich nádherné vánoční stromečky. Doufám, že to tak bude. Je to pro mě dokonalý relax, celý den venku, klidně s rýčem… Třeba někde na plantáži, ruce umazané od smůly, jo, to by šlo. (Pavel se usmívá)

Byls někdy na kávové plantáži?

Bohužel nebyl. Ale kávu jako rostlinku jsem samozřejmě naživo viděl. Všechny květiny a stromy mě hodně zajímají, nějak s nimi souzním. Někde jsem četl, že jsou pod zemí propojené kořeny a komunikují spolu, a absolutně tomu věřím. Je to taková analogie nervového systému člověka nebo něco jako podzemní internet. Já vedle rostlinek obživnu, i proto tak rád říkám, že káva spojuje. Propojí tě se zemí přesně jako v tom kořenovém systému, i s lidmi, co jsou kolem ní. A ještě si pochutnáš.

Foto: archiv Pavla Maška

Picture of Helena Tutterová

Helena Tutterová

Píše sloupky s názvem Perplex ve městě, aby cupovala život s dětskou mozkovou obrnou a jinými naschvály. Nehodlá totiž jen opatrně našlapovat a lovit Božského přezkáče či jinou ortopedickou obuv. Prahne po životě na vysoké noze obklopena přáteli, knihami a kávou. Analogie s legendárním Sexem ve městě tak není vůbec náhodná. Miluje příběhy a humor mezi řádky, i proto pracuje v redakci magazínu Inspirante neziskovky Revenium. Věří v sílu ticha, přírody a kofeinu, propadá kouzlu divadelních a filmových scén a dojímají ji šťastné konce. Tajně tančí a sportuje, aby ji hned tak něco neuteklo a neskolilo. Hlavně ale proto, aby měla k často rozběhaným lidem blíž.

Další články

Podpořte nás

Náš účet je:
115-5689490267/0100

Vězte, že veškeré finance půjdou na rozvoj projektů, které pomáhají lidem se znevýhodněním plnit si kariérní a životní sny. Inspirante je jedním z nich!

Udržitelnost a etika skupiny ČEZ