Všichni jsme na psychické rovině povodněmi více nebo méně zasaženi, protože všichni alespoň minimálně vnímáme zprávy, které jsou nyní všudypřítomné.
Buď se vás povodně bezprostředně dotýkají, nebo jde o vaše příbuzné, přátele, známé, případně „jen“ lokality, které máte rádi.
Pokud cítíte potřebu, zavolejte si o pomoc na krizovou linku. Není to známkou vaší slabosti, ale síly.
V minulosti jsme vám přinesli souhrn tísňových linek s kontakty na odbornou psychologickou pomoc. Proto nyní přikládáme jen výseč kontaktů, které by se vám mohly hodit právě v souvislosti s povodněmi.
Pro profesionály a jejich blízké funguje Anonymní linka pomoci v krizi 974 834 688 (nonstop).
Pro dospělé se můžete obrátit na Linku první psychické pomoci 116 123 (nonstop) nebo Modrou linku 731 197 477 a 608 902 410 (nonstop).
Pro děti a dospívající volejte na Linku bezpečí 116 111 (nonstop).
Pro seniory a jejich blízké je tu linka Elpida 800 200 007 (ve všední dny 8–20 hod.) nebo Senior telefon 800 157 157 (nonstop).
Kdo dává přednost psané formě, může využít tohoto chatu (nonstop).
Na telefonních linkách sedí vyškolení odborníci, kteří vám poskytnou první psychologickou pomoc. Vědí, čím si procházíte, jaké emoce můžete prožívat a jaké myšlenky vás mohou napadat. Profesionály zajímáte, i když ne jako vašeho blízkého, ale i to je ku prospěchu věci. Profesionál má díky tomu emoční odstup a jiný náhled.
I v případě, že nemáte potřebu volat na krizovou linku, můžete pro své duševní zdraví udělat hodně. Přečtěte si doporučení na tzv. emoční sebepéči od Národního ústavu duševního zdraví.
Zdroje: Člověk v tísni, Národní ústav duševního zdraví, Opatruj se
Foto: Pixabay