Ještě že ho mám hezkej. Myslím zadek.  

To mi blesklo hlavou, když mi paní ve frontě položila obě dlaně právě tam a vší silou zatlačila. Měla jsem jí říct, že potřebuju spíš podebrat, ne postrčit, ale už bylo pozdě. Ztratila jsem zbytky stability a zlomila se v pase. Řidič vyloženě zíral, jak na něj holky letí. Dokonce přijal žádost o ruku a začal mě za ni vehementně táhnout dovnitř. 

To musel být pohled pro bohy. 

Zezadu člověk, zepředu člověk a mezi tím já, toho času za řepu, červenou a zatím nenaloženou.

Trčela jsem zároveň dole (na silnici), nahoře (v autobusu), vepředu (u řidiče) i vzadu (u paní, co mi žďuchala do hýždí). Panika v mým těle byla nezměrná, vůbec jsem nechápala, kde mám hlavu, patu, těžiště, kam to vlastně směřovat a čím začít. 

A všechno jenom proto, že autobus nezastavil šikmo nad zastávkou, ale uprostřed silnice, takže bylo třeba zvednout nohu nebetyčně vysoko, zapřít se a vyhoupnout se nahoru. To je logistická operace, kterou nedám, ani kdyby na mě uvnitř čekalo koťátko. 

Nabízelo se požádat řidiče, ať zastaví líp, jenže to bych musela vycouvat a zasedla bych dámu v pozadí, teda na pozadí, chápete. Takže mi nezbývalo než vytrvale pružit a doufat, že se brzo zadaří. Obživlo mi koleno a vypadala jsem, že vzpomínám na tanečky z devadesátek.

Celou tu dobu jsem si přála být neviditelná. 

Ne ze sentimentu nebo snad kvůli obrně, ale protože by bylo fajn mít to bez podmínek, podobně obyčejný a nerušený jako ostatní. Moct prostě nastoupit, zaplatit, usmát se, sednout si a jet. Nic víc, nic míň. Nevím, jestli právě takhle vypadá dospělost, asi je to jen její zlomek, ale určitě je v tom víc možností a tím i nezávislosti.

Moct jet, kam chci, protože nemusím řešit, jestli se do toho autobusu a z něj dostanu, a kdy chci, protože se nepotřebuju vázat jen na bezbariérový spoje a spřátelený řidiče. Moct jet jakoukoliv tramvají, vlakem, metrem. Moct jít venku třeba s rukama v kapsách a neřešit každej kámen, list, prasklinu a obrubník. Nemuset se bát, že zabloudím nebo někde zase zůstanu viset. Někdy doslova, jindy obrazně. 

Nechci tolik narážet na často úplně zbytečný bariéry.

Já vím, že mě z nich vytáhnete a možná mě ani nebudete muset třímat za půlky. 

Ale nejlepší by stejně bylo se do nich vůbec nedostávat.

Foto: Pixabay

Picture of Helena Tutterová

Helena Tutterová

Píše sloupky s názvem Perplex ve městě, aby cupovala život s dětskou mozkovou obrnou a jinými naschvály. Nehodlá totiž jen opatrně našlapovat a lovit Božského přezkáče či jinou ortopedickou obuv. Prahne po životě na vysoké noze obklopena přáteli, knihami a kávou. Analogie s legendárním Sexem ve městě tak není vůbec náhodná. Miluje příběhy a humor mezi řádky, i proto pracuje v redakci magazínu Inspirante neziskovky Revenium. Věří v sílu ticha, přírody a kofeinu, propadá kouzlu divadelních a filmových scén a dojímají ji šťastné konce. Tajně tančí a sportuje, aby ji hned tak něco neuteklo a neskolilo. Hlavně ale proto, aby měla k často rozběhaným lidem blíž.

Další články

Podpořte nás

Náš účet je:
115-5689490267/0100

Vězte, že veškeré finance půjdou na rozvoj projektů, které pomáhají lidem se znevýhodněním plnit si kariérní a životní sny. Inspirante je jedním z nich!

Udržitelnost a etika skupiny ČEZ