Šmejdi se neštítí svých praktik na seniory či lidi se zdravotním postižením

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email

Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska (SOS MaS, z.s.) je nezávislý, neziskový spolek, hájící zájmy spotřebitelů. V současné době provozuje dvacet dva poraden, pokrývajících celé území republiky. Kromě poradenství má řadu aktivit zaměřených na zlepšení postavení spotřebitelů a spolupracuje s dalšími neziskovými organizacemi, které prosazují a obhajují práva a zájmy občanů.

Předsedkyně SOS MaS Marcela Reichelová se věnuje obraně spotřebitelů už téměř patnáct let. Za tu dobu se setkala s případy, kterým by se člověk zdráhal uvěřit. „V minulosti to byli například lidé, kteří se ,spálili’ na předváděčkách. Když jsme vyřešili případ jedné paní a dokázali jsme zajistit, aby peníze za neuvážený nákup na předváděčce dostala zpátky, spatřila jsem ji o několik dní později, jak opět nastupuje do autobusu, který odvážel lidi na další podobnou akci,“ vzpomíná.

Přednášky pro seniory i handicapované

Obránci spotřebitelů pořádají přednášky nejen v Moravskoslezském kraji. Míří i do dalších měst a obcí po celé republice. „Spolupracujeme nejen s Moravskoslezským, Olomouckým, Zlínským, Pardubickým či Libereckým krajem, ale pořádáme i přednášky v rámci programů ministerstva průmyslu a obchodu či ministerstva práce a sociálních věcí. Zaměřujeme se hodně na seniory a osoby s různými handicapy,“ vysvětluje předsedkyně SOS MaS. „Ať už jsou to tělesně postižení, nevidomí, neslyšící i další. Pro nevidomé jsme nedávno uspořádali besedu ve Valašském Meziříčí, pro neslyšící v Karviné či Ostravě. Přednášky v cyklu Senioři braňte se jsou zaměřeny na rady, jak čelit nátlaku takzvaných energošmejdů či různým nekalým praktikám šmejdů, kteří se pokoušejí lákat své oběti prostřednictvím telefonních hovorů na různé výhry.“

Klasickým příkladem je podle ní zdánlivě nezávazný telefonní hovor, kdy člověk odpovídá na dotazník. Nemusí přitom ani sdělit své jméno. Šmejdi však mají číslo a po čase se připomenou a oznámí dotyčnému, že byl vylosován a vyhrává tu či onu výhru. Že mu ji dokonce přivezou, jen by potřebovali znát adresu. „A pokračuje to tak, že člověk má ve svém bytě neodbytnou osobu, která mu vnucuje nákup zdravotních matrací, masážních přístrojů či biolampy. A jen málokdo dokáže zachovat chladnou hlavu a neupíše se k nějakému nákupu, kterého pak velmi brzy lituje,“ pokračuje Marcela Reichelová.

Oběťmi bývají i lidé s postižením

Případ, který dokazuje, že podvodníci se nezdráhají své praktiky použít ani na osoby se zdravotním postižením, se odehrál začátkem letošního podzimu. „Paní odpověděla v anketě na dotazy. Ptali se jí na zdravotní stav, věk, jaké léky či vitamíny užívá. Pak jí po čase zavolali a oznámili, že vyhrála vaničku na masáže nohou a že jí výhru dovezou až do bytu,“ popisuje podrobnosti případu Marcela Reichelová. „Tak se i stalo, ale místo předání výhry začal muž sepisovat smlouvu na zaplacení částky 15 tisíc korun. Ženě vysvětlil, že vanička stojí 30 tisíc a její výhra činí jen 15 tisíc, takže stejnou částku bude muset doplatit. Když se zdráhala zaplatit a tvrdila, že má ve spořitelně uložených jen deset tisíc, zástupce firmy bleskově zareagoval a se slovy, že to nevadí, jí nabídl odvoz do spořitelny. Zajeli k nejbližší pobočce a žena zaplatila deset tisíc korun.“

Podle Reichelové si žena svou chybu velmi brzy uvědomila a poslala vaničku na masáže na dobírku zpět na adresu firmy. Ta ji samozřejmě nepřevzala, takže nakonec žena odeslala vaničku normálně. „Pak přišla do naší poradny, kde jsme jí pomohli se sepsáním předžalobní výzvy. Řešením by byla i varianta mimosoudního řešení spotřebitelských sporů,“ dodává Reichelová s tím, že zmíněná žena trpí tělesným postižením.

Přednášky, besedy i výjezdní poradny 

Dalšími tématy besed pořádaných SOS MaS jsou například „Spotřebitelské praktikum“, tedy informace, které by měl znát každý spotřebitel, „Rodinný rozpočet“, tedy povídání o financích, nebo „Vyznej se ve svém vyúčtování“, jak se vyznat ve fakturách za energie a vodu.

„Účastníky besed seznamujeme s nekalými praktikami prodejců a jak se proti nim bránit a samozřejmě je informujeme i o dalších nebezpečích. Například o tom, jak mají rozeznat půjčky špatné a nevýhodné od těch, které pro ně tak velkou zátěž nepředstavují. Velkým lákadlem jsou i reklamy v některých časopisech, které nabízejí zázračné přípravky na hubnutí, zlepšení zraku či další neduhy, ale většinou se za nimi skrývá opět jen způsob, jak připravit člověka o peníze,“ objasňuje Reichelová. Na přednáškách pro neslyšící využívají obránci spotřebitelů tlumočníky do znakové řeči.

Koronavirus omezuje besedy i přednášky

Koronavirus nepříznivě zasáhl i do činnosti SOS MaS. Na jaře museli obránci spotřebitelů kvůli karanténním opatřením řadu besed zrušit, v současnosti je situace obdobná. „V létě lidé byli na chatách nebo dovolených a přednášky se moc nekonaly. I na návštěvnících poraden je poznat, že mají obavu, aby se koronavirem nenakazili.  Spotřebitelé však v hojné míře využívají jiné možnosti poradenství, a to především telefonické a emailové. Pokud mají jakýkoli problém, mohou se doma podívat na naše webové stránky. Zde najdou nejen aktuální články, tiskové zprávy, Newsletter ‒ náš internetový časopis, mnoho vzorových dopisů a dalších rad a informací, ale i zábavu v podobě křížovek. Věříme, že se situace časem zlepší a budeme moci naše služby poskytovat v původním rozsahu,“ věří předsedkyně SOS MaS, z.s.

Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska, z.s. provozuje své poradny ve městech Moravskoslezského, Olomouckého, Zlínského, Jihomoravského, Pardubického, Libereckého a Ústeckého kraje.

Stálé poradny SOS MaS, z.s. v Moravskoslezském kraji

Poradna Ostrava
Přemyslovců 832/50
709 00 Ostrava

Tel. +420 596 111 252, +420 606 382 280
po: 13.00–17.00
út: 14.00–17.00
čt: 9.00–12.00
ostrava@sos-msk.cz

Poradna Bohumín

Čáslavská 1067
735 81 Bohumín

Tel. +420 605 801 362, +420 723 692 166
čt: 13.00–16.00
bohumin@sos-msk.cz

V případě potřeby poradenství mimo poradní dny
volejte po – pá od 9.00 do 16.00 poradenskou linku +420 608 722 582

Foto: Pixabay

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email
Břetislav Lapisz

Břetislav Lapisz

Rodák z Českého Těšína prožil dětství v nedalekém Havířově, od konce studií v roce 1990 bydlí v Ostravě. Absolvent učitelství Pedagogické fakulty Ostrava (obor čeština – dějepis) se zajímá o novodobou historii, jeho největším koníčkem je sledování sportovních přenosů (od fotbalu přes hokej, stolní tenis až po šipky). Rád cestuje, jeho nejoblíbenější destinací je Slovensko. A v poslední době zahradničí (s poměrně mizernými výsledky). Je ženatý a má dvě dospělé děti. Roztroušená skleróza jej „provází“ od roku 1998.

Další příspěvky autora

Podpořte nás

QR Platba

Náš účet je:
115-5689490267/0100

Vězte, že veškeré finance půjdou na rozvoj projektů, které pomáhají lidem se znevýhodněním plnit si kariérní a životní sny. Inspirante je jedním z nich!