Nezapomínejte: Jsou i jiné věci než jen koronavirus

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email

Když píšu tento článek, přicházejí další a další zprávy o tom, že se zavírají školy, ruší akce nad sto lidí a tak dále – za dva dny, kdy vyjde, může být situace už zase úplně jiná. Přítel se už dvě hodiny snaží objednat nákup na Rohlíku, stránka je přetížená. Počet nakažených nadále stoupá. Jak se z toho nezbláznit, zvlášť když stejně jako já trpíte úzkostnou poruchou? Sama se o to v posledních dnech s většími či menšími úspěchy snažím a o své poznatky se s vámi ráda podělím.

1) Omezte sledování zpráv

Samozřejmě, že vědět o věcech, jako jsou nařízení vlády nebo opatření vašeho zaměstnavatele, je docela důležité – ale garantuji vám, že pokud nežijete opravdu někde v naprosté izolaci od společnosti, tyto zprávy zaznamenáte. Není však nutné vystavovat se nekonečnému proudu bulvárních výkřiků o tom, kolik nakažených zase kde přibylo nebo jak příšerně to vypadá v epicentrech. S tím vy sami nic nenaděláte a jen se budete zbytečně stresovat – a oslabovat tak svůj imunitní systém.

2) Pečlivě vybírejte zdroje informací

Zůstat naprosto bez informací taky není to pravé – filtrujte však pečlivě, odkud je získáváte. Nejlepší je držet se oficiálních zdrojů a seriózních médií, informací od lékařů a dalších odborníků a zcela se vyvarovat bulváru, „alternativních“ médií, různých šarlatánů, řetězových mailů a podobně. To je ostatně dobrý přístup kdykoliv, v případě nebezpečné celosvětové nákazy tím víc. Pokud chcete vědět o situaci ve světě, nejlepším zdrojem je Světová zdravotnická organizace (WHO), u nás pak Státní zdravotní ústav nebo přímo stránky Ministerstva zdravotnictví. Některé další důvěryhodné zdroje uvádím na konci článku.

3) Chraňte se a zásobte se, ale rozumně

Mezi nejčastější doporučení patří mýt si pečlivě ruce mýdlem nebo i dezinfekcí, vyhýbat se velkým srocením lidí, zakrýt si ústa, když kašlete nebo kýcháte, a pokud na sobě pozorujete příznaky, hned to konzultujte s odborníkem – tím nic nemůžete zkazit ani mimo epidemii, teď je to však obzvlášť důležité. Pokud víte, že máte oslabenou imunitu, můžete ji posílit vhodnou stravou včetně doplňků na její posílení, jako je například hlíva ústřičná. Není také od věci nakoupit si trvanlivé potraviny a další zásoby, kdyby vás potkala karanténa, už jen pro klid duše. Ale nemusíte vykoupit celý obchod, tím byste jen přispěli k panice. Respirátory a další důležité zdravotní pomůcky prosím nechte především těm, kteří se bez nich neobejdou – už teď je jich nedostatek ve zdravotnických zařízeních, což může způsobit nemalé problémy a paradoxně napomoci k šíření nákazy. Ochrana obličeje slouží především k tomu, aby se virus nešířil dál od člověka už nakaženého, mějte to prosím na paměti.

4) Buďte ohleduplní

Tento bod přímo souvisí s předchozím, ale zaslouží si zopakovat. Opravdu zvažte, jestli musíte do zemí, kde je situace horší než u nás (tím méně do samotného epicentra). A když už musíte, aspoň se tím nikde nechlubte a po příjezdu opravdu důsledně a zodpovědně dodržujte veškerá ochranná opatření. Snažte se také omezit své přesuny, hlavně hromadnými prostředky. Možná, že jste mladí a zdraví, takže i kdybyste virus chytili, nebude u vás průběh nijak dramatický, ale ne každý má takové štěstí. Když se budete chovat zodpovědně a ohleduplně k druhým, zvýšíte šanci, že se tak budou chovat i oni k vám a vyhne se vám nejen nákaza, ale i panická hrůza z ní.

5) Žijte

Přes všechno výše uvedené je důležité nezapomínat, že stále existují i jiné věci než koronavirus. Samozřejmě, že pokud patříte mezi zvlášť ohrožené skupiny, měli byste na ochranu proti němu dbát o to více. Nemyslet nikdy na nic jiného však znamená skluzavku do pekel – stres, úzkost, deprese, oslabení organismu. Snažte se co nejlépe vyřešit praktické věci a nebojte se říct si o pomoc, třeba o pohlídání dětí, o sehnání zboží, které je kolem vás vykoupené, o uklidnění, pokud vás přece jen dostihne nějaký záchvat paniky. Pokud máte možnost, pomáhejte i vy svým přátelům. Nezapomínejte také sami na sebe, odměňujte se, nevyčítejte si případné zazmatkování, věnujte se svým zájmům a svým blízkým (samozřejmě aniž byste je ohrozili). Možná budete mít v karanténě čas konečně si přečíst tu knihu, na kterou jste dlouho neměli čas…

Na závěr uvádím slíbený výčet některých relevantních zdrojů:

Zdroje v angličtině:

Foto: Pixabay

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email
Marie Štefanidesová

Marie Štefanidesová

Živím se jako překladatelka, kromě toho jsem šéfredaktorkou webu Women of Brno a občas přispívám do dalších médií. Byla mi diagnostikována deprese a úzkostné stavy, přesto mě baví užívat si života, miluju dobré jídlo a pití, čtení, psaní a hraní si v jakékoliv podobě.

Další příspěvky autora