Vedle iniciativy ,Když můžu, pomůžu‘ je snahou e-shopu Na dno šálku odebírat produkty od sociálních podniků. „Pokud hledáme nového dodavatele, tak se v první řadě snažíme navázat partnerství se sociálními podniky, které jednoduše řečeno zaměstnají kohokoliv. A je jim jedno, jestli je člověk zdravotně znevýhodněný, nebo například senior. V sociálním podniku na tohle nehledí. Nám je tenhle přístup sympatický, protože udržuje společnost kolem nás v lepší kondici, a každý si tak může připadat jako člověk a každý má šanci se realizovat,“ vysvětluje Alice Kratochvílová, spoluzakladatelka Na dno šálku.

Projekt vznikl poté, co si zakladatelé e-shopu položili zdánlivě prostou otázku: „Co kdyby určitá částka z každé objednávky, kterou utratíme za kafe, šla na pomoc druhým?“

A odpověď našli v Na dno šálku bleskově: „Věnujeme pět procent z každé objednávky projektům #kdyzmuzupomuzu, které pomáhají druhým, a to každým prodaným produktem.“

Jak Alice Kratochvílová vysvětluje, aby pomoc mohla být ještě větší, potřebuje e-shop rozšířit sortiment nejen s kávou, ale i s dalšími produkty. A to i pro ty, kteří kávu nepijí. „Aktuálně se rozšíření sortimentu děje hlavně v našich hlavách. Máme spoustu nápadů a plánů, které bychom chtěli uskutečnit. Jsme však omezeni finančními prostředky, proto jsme aktuálně na Hithitu, který by nám v tom měl pomoci. Snažíme se tam vybrat potřebné finanční prostředky právě na rozšíření aktuálního i nového sortimentu, ale třeba také na sklady, které nám umožní lepší cestu balíčku za zákazníkem. Určitě bychom chtěli zákazníkům nabídnout i jiné gramáže kávy, třeba 500 g, nebo mít sortiment pro ty, kteří kávu nepijí, takže čaje nebo výborné horké čokolády,“ říká.

Mezi sociální podniky, jež Na dno šálku už rok (tedy od počátku svého působení) podporuje, patří například Farma naděje, Psí vozíčkářka Cookie, Hestia, Dětský domov Kašperské hory a Děti se SMA. „V plánu máme rozšířit naši pomoc i dalším zařízením či znevýhodněným skupinám, jako jsou třeba matky samoživitelky. Podmínkou je, abychom měli dostatečnou částku. Zatím měsíční vybraný příspěvek dělíme právě pěti, tedy mezi všechny projekty, a držíme to tak, abychom každému poslali částku, která alespoň trochu pomůže,“ objasňuje Kratochvílová.

Kromě už zmíněné iniciativy ,Když můžu, pomůžu‘ se e-shop Na dno šálku snaží odebírat produkty od sociálních podniků. „Je to pro nás velmi důležité. Víme, jak se cítí ti, na které je pohlíženo skrz prsty, a jak těžké to někteří mají. Třeba s tak základní věcí, jako je sehnat si práci, což pro většinu lidí bez zdravotních či sociálních handicapů až tak velký problém nebývá. Navíc cítíme, že pokud lidé s postižením mají práci, získají tím určitý pocit zadostiučinění a vnímají to jako odměnu za jejich boj s postižením,“ upozorňuje na další důležitý aspekt Kratochvílová.

Jako příklad výborné spolupráce označuje NATURPARK 12 a Revenium, z. s. „Spolupráce s NATURPARKEM 12 je úžasná! Jako včera si pamatuju, když jsem měla svůj první telefon s Pavlem Maškem ohledně spolupráce a zeptala jsem se, jestli by bylo možné získat nějaký vzorek. To proto, abychom se pod to, že je to kafe výborné, mohli opravdu podepsat. Pavel odpověděl, že to je jasné, a dodal, že až kávu ochutnáme, budeme nadšení. A přesně tak to nakonec bylo,“ vzpomíná na počátky spolupráce s NATURPARKEM 12 Alice Kratochvílová a pochvaluje si, že to vše je umocněno skvělými lidmi s úžasnou myšlenkou. A dodává, že pokud se povede vybrat dostatečnou částku na otevření kavárny, bude NATURPARK 12 právě jednou z káv, která v nabídce určitě chybět nebude. 

A jak se daří e-shopu Na dno šálku v nelehké době, kdy lidé kvůli pandemii koronaviru a různým omezením spíše zvažují, kde ušetřit?

„Doba opravdu není lehká. V období kolem Vánoc byli lidé štědřejší a více utráceli. Teď jsou zase opatrní. Na druhou stranu vnímám i to, že když už musí pracovat na home office, chtějí si doma udělat opravdu dobrou kávu. A naštěstí jsou naši zákazníci opravdu dobří lidé, kteří chtějí pomáhat. Takže denně dostáváme úžasné zprávy o tom, jak jsou rádi, že společně s námi mohou někoho podpořit či přispět na užitečný projekt. Máme z toho velkou radost a ti, k nimž pomoc směřuje, jsou za ni v současné době dvojnásob vděční,“ dodává Alice Kratochvílová.

Na dno šálku

ad foto: Alice Kratochvílová a Lukáš Pajma, spoluzakladatelé Na dno šálku
Foto: archiv Na dno šálku

Picture of Břetislav Lapisz

Břetislav Lapisz

Rodák z Českého Těšína prožil dětství v nedalekém Havířově, od konce studií v roce 1990 bydlí v Ostravě. Absolvent učitelství Pedagogické fakulty Ostrava (obor čeština – dějepis) se zajímá o novodobou historii, jeho největším koníčkem je sledování sportovních přenosů (od fotbalu přes hokej, stolní tenis až po šipky). Rád cestuje, jeho nejoblíbenější destinací je Slovensko. A v poslední době zahradničí (s poměrně mizernými výsledky). Je ženatý a má dvě dospělé děti. Roztroušená skleróza jej „provází“ od roku 1998.

Další články

Podpořte nás

Náš účet je:
115-5689490267/0100

Vězte, že veškeré finance půjdou na rozvoj projektů, které pomáhají lidem se znevýhodněním plnit si kariérní a životní sny. Inspirante je jedním z nich!

Udržitelnost a etika skupiny ČEZ