Spotřebitelé sami rozhodují o svém nákupu, nesou odpovědnost za to, jak utrácejí peníze a komu poskytují svůj podpis. Poskytovatelé služeb či produktů lákají zákazníky ke koupi, někdy však praktikují nekalé způsoby obchodování, hlavně vůči zranitelným skupinám spotřebitelů: sem spadají děti a mládež, senioři a osoby se zdravotním postižením.

Sdružení českých spotřebitelů si uvědomuje, že jednou z nejvíce zranitelných skupin jsou občané se sluchovým postižením, kteří jsou uživateli primárně českého znakového jazyka. V tiskové zprávě od SČS z roku 2012 je vysvětlen důvod, proč se věnovat neslyšícím. „Osob, které komunikují pouze prostřednictvím znakového jazyka, je v České republice asi 7 tisíc a nedoslýchavých osob je v populaci nad 60 let dokonce kolem 30 %. Tyto skupiny zdravotně postižených osob jsou z hlediska spotřebitelské ochrany velice zranitelné.“ Nedostatek informací v mateřském jazyce prohlubuje neinformovanost v rámci spotřebitelského trhu, která může vést ke zbytečným finančním problémům. Proto vznikla spolupráce mezi SČS s organizacemi a asociacemi neslyšících. Společně se od roku 2012 podílí na zpřístupňování informací neslyšícím v oblasti spotřebitelské ochrany.

Informace v českém znakovém jazyce

Spotřebitelská problematika v jazyce neslyšících je přístupná ve zvláštní sekci pod názvem Rady pro neslyšící. 15 videospotů neboli publikací bylo vytvořeno ve spolupráci s Deaf Friendly a dokonce byly v minulých letech aktualizovány pro lepší grafiku. Videospoty doporučujeme zhlédnout, obsahují zajímavá a důležitá témata, například podomní prodejci, nekalé praktiky obchodu, uzavírání smluv v denním životě, nekorektní úvěr nebo dluhy. Nově vzniklou publikací, která byla přeložena do ČZJ, je titul Významná práva cestujících v železniční a silniční dopravě se zřetelem na osoby s omezenou schopností pohybu a orientace. Pojímá téma práv v železniční a silniční dopravě, kterých je mnoho, ale spoustu z nich by osoba s omezenou schopností pohybu a orientace měla z důvodu spotřebitelské ochrany znát. Videospoty v ČZJ v této nové publikaci objasňují 13 práv.

Sdružení českých spotřebitelů (SČS)
Nejstarší spotřebitelská organizace v České republice obhajuje zájmy spotřebitelů a nakupujících na českém trhu a na trhu EU. Hlavním cílem SČS je zlepšení informovanosti u spotřebitelů, neboť jak zní slogan SČS jen poučený spotřebitel se může účinně bránit. Proto se tato nestátní organizace podílí na tvorbě edukačních kampaní pro veřejnost.

Zdroj: tichezpravy.cz

Picture of Redakce

Redakce

Magazín Inspirante je zaměřen na žurnalistiku, která nejen upozorňuje na nejrůznější sociální problémy, ale především nabízí řešení a pozitivně motivuje. Na redakci, grafice, provozu i inzerci se podílejí převážně lidé se zdravotním (či jiným) znevýhodněním. Tvoříme střechu informaci v rámci témat, která propojují oblasti zdravotní, sociální a vzdělávací. Baví nás rozmanitý pohled svět a doufáme, že bude s námi bavit i vás. Vznikli jsme jako jeden z projektů neziskové organizace Revenium. Jsme však tady, abychom spolupracovali se všemi neziskovými i ziskovými organizacemi, se všemi lidmi, pro které jsou témata rozmanitosti, inkluze a propojování různých světů důležitá.

Další články

Podpořte nás

Náš účet je:
115-5689490267/0100

Vězte, že veškeré finance půjdou na rozvoj projektů, které pomáhají lidem se znevýhodněním plnit si kariérní a životní sny. Inspirante je jedním z nich!

Udržitelnost a etika skupiny ČEZ