Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email

Lehká nervozita, stažený žaludek a velká touha uspět… Poradíme vám, jak se nachystat na pracovní pohovor i na otázky zvídavého personalisty.

Na co si dát při pracovním pohovoru pozor?

Chystáte se na přijímací pohovor? Nepodceňujte přípravu. A počítejte i s otázkami, které vám nemusí být příjemné.

Na pohovoru by neměly padnout diskriminační otázky jako je třeba počet dětí či diagnóza. Nesmějí se vás ptát na rodinný stav, věk nebo náboženské vyznání. Někdy je ale personalisté schválně vloží do otevřených otázek, aby „zjistili“, jak se s těmito tématy vyrovnáte. A také jak zvládnete stres ze situace, která vám není příjemná. Je to sice dost zvláštní přístup, ale vězte, že patří do první desítky pouček, které se personalisté učí.

Na co se personalista (ne)může zeptat:

  • Adresa trvalého pobytu: ANO

Adresu spolu s dalšími kontaktními údaji byste do životopisu uvést měli. Jedná se o důležitý údaj, který je pro výběrové řízení nezbytný.

  • Informace o zdravotním stavu, víře: NE

Shromažďování údajů o zdravotním stavu člověka, o sexuální orientaci, náboženském vyznání, členství v církvi či o členství v politické straně nebo odborech je zaměstnavateli výslovně zakázáno zákoníkem práce a zákonem o zaměstnanosti.

  • Rodné číslo: ANO, ale…

Rodné číslo uchazeč uvést nemusí. Nemusí být uvedeno ani v pracovní smlouvě. Je ale nezbytné například pro oblast placení daní či záloh na zdravotní a sociální pojištění.

  • Číslo občanského průkazu: ANO, ale…

V životopise jej uvádět nemusíte. Je ale důležité při uzavírání pracovní smlouvy.

  • Kopie maturitního vysvědčení či diplomu: ANO, ale…

Pokud je podmínkou přijetí určité vzdělání, má zaměstnavatel právo kopii požadovat. V případě nepřijetí je ale povinen kopii skartovat nebo vrátit uchazeči. Výjimku tvoří souhlas uchazeče s uchováním údajů pro další nabídky práce v budoucnu.

  • Název zdravotní pojišťovny: ANO, ale…

Tato informace se sděluje až při podpisu smlouvy.

  • Výpis z rejstříku trestů: ANO, ale…

Výpis z rejstříku trestů může firma požadovat, pokud je informace o bezúhonnosti uchazeče nutná pro výkon daného zaměstnání.

  • Informace o majetkových poměrech: NE, ale…

Zdědili jste vilu v Tichomoří? Vlastníte chatu, auto, satelit? Jsou údaje, které uchazeč o zaměstnání obecně není povinen uvádět. Pokud však k práci budete využívat například vlastní automobil či notebook, je ze strany budoucího zaměstnavatele opodstatněné, že se vás na ně zeptá.

Dobrá příprava

Pracovní pohovor není jediným krokem na cestě k vysněné práci. Je však zásadní. Jedna z prvních otázek, kterou vám určitě personalista položí je: „Znáte naši společnost a víte, čím se zabýváme?“. Většina uchazečů nevěnuje přípravě na pohovor dostatek pozornosti a sama si tak do nového zaměstnání zavírá dveře. Proto si ještě před pohovorem o organizaci zjistěte co nejvíce informací. Pokud se vás personalista zeptá, co o společnosti víte, pamatujte na přirozenost projevu. Klidně i přiznejte, že jste toho na webu firmy moc nevyčetli nebo máte omezený přístup k internetu. Hlavně buďte sám či sama za sebe!

Před i při pohovoru očekávejte vždy nečekané. Přeci jen pracovní pohovory neděláte dvakrát denně a nedáváte všechny situace automaticky jako ranní čištění zubů. I proto je s pohovorem vždy spojená i (ne)malá dávka stresu.

Ráno před pohovorem se vám rozbije fén, v autobuse vás spolucestující polije kávou, zaboha nebudete moci najít to správné číslo popisné, do kterého jdete na pohovor.

Den před pohovorem se proto snažte dělat vše, co vám dodá energii a chuť jít do dalšího boje o pracovní židli! Nezapomeňte si ale také připravit všechny potřebné dokumenty. Životopis, motivační dopis, napište si do telefonu nebo diáře za kým přesně jdete, jeho telefonní číslo a přesnou adresu.

Mějte na mysli, že nedochvilnost, případně zrušení domluveného pracovního pohovoru v den schůzky, může být pro personalistu signálem nejen neschopnosti si zorganizovat čas, ale i nespolehlivosti.

Naplánujte si cestu tak, abyste i v případě komplikací dorazili včas. Na recepci organizace byste měli být 15 minut před začátkem pohovoru. Nepodceňujte rozsáhlé kancelářské komplexy. Než dorazíte z centrální recepce do firemní, může uběhnout i 10 minut.

Co si vzít na sebe?

Pamatujte, že je vždy lepší volit formálnější variantu oblečení. Kromě vašich zkušeností popsaných v životopise bude personalista zvažovat také celkový dojem, který na něj uděláte. Nepodceňujte proto volbu šatů, ve kterých na pohovor půjdete. V případě nutnosti se do svého šatníku nebojte investovat, taková investice se vám s novou prací vrátí. I když jdete do firmy, kde víte, že panuje neformální atmosféra, vždycky volte raději formálnější oblečení. Argument, že personalista také nemá oblek, není relevantní, on už v této firmě práci má.

Pokud chcete ve výběrovém řízení uspět, mluvte vždy pravdu a buďte upřímní. Na jakékoliv nepravdivé informace se během pohovoru a ověřování referencí stejně přijde.

Ukažte, že máte o danou pozici zájem! Pohovor musí být i z vaší strany aktivní, tudíž nebuďte jen pasivním uchazečem, ale také se občas ptejte na věci kolem firmy či dané pozice. Právě vaše dotazy jsou pro lidi z firmy nejlepším signálem, že o nabízenou práci stojíte.

Časté otázky u pohovoru:

  • Jakou práci hledáte?
  • Proč se ucházíte o zaměstnání právě u nás?
  • Co očekáváte od změny místa?
  • Proč odcházíte z předchozího zaměstnání?
  • Jaká byla vaše pracovní náplň a zodpovědnosti v posledním zaměstnání?
  • Jak vypadal váš typický pracovní den?
  • Co vidíte jako svůj největší přínos pro naši společnost?
  • Proč bychom právě vás měli vybrat na tuto pozici?
  • Jak vaše vzdělání koresponduje s požadavky na pozici?
  • Uveďte tři své vlastnosti, které považujete za kladné a tři, které chcete změnit.
  • Jaké máte profesní cíle pro příštích 5 nebo 10 let?
  • Jaké máte zkušenosti s vedením lidí?
  • Jak si představujete své finanční ohodnocení?
  • Kdy byste případně mohl/a nastoupit?

Na co se může zeptat uchazeč

Je dobré si alespoň jeden dva dotazy připravit:

  • Jedná se o nově vytvořenou pozici?
  • Je-li pozice obsazována znovu, z jakého důvodu se uvolnila?
  • Jaká jsou klíčová kritéria úspěšné práce na této pozici?
  • Jaké se k této pozici vztahují pravomoce a zodpovědnosti?
  • Jaké jsou možnosti kariérního postupu a vzdělávání?
  • Jakým způsobem jsou zaměstnanci na této pozici hodnoceni?
  • Kdy je předpokládaný nástup?

Platovou otázku sami neotvírejte. Pokud nástupní plat není přednastaven či domluven předem, počkejte, až o platu začne personalista. Ve slušných firmách je pravidlo, že v závěru pohovoru personalista sám položí otázku, jaký plat by si kandidát představoval. Na tuto otázku by měl mít dotyčný připravenou jasnou odpověď, kolik peněz si představuje. Aby se kandidát zbytečně nepodcenil, či naopak nepřecenil, je dobré znát platy na obdobných pozicích na trhu.

 

Foto: Pixabay

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email
Hana Potměšilová

Hana Potměšilová

Výrazná osobnost českého neziskového prostoru je jednou z největších odbornic na zaměstnávání osob se zdravotním postižením v Česku. Hana je předsedkyní představenstva zapsaného spolku Revenium a jedna z Top žen veřejné sféry, ankety Hospodářských novin v letech 2015 a 2016. Je vdaná, má dvě děti, ráda jezdí na koni a miluje svou zahradu.

Další příspěvky autora

Podpořte nás

Náš účet je:
115-5689490267/0100

Vězte, že veškeré finance půjdou na rozvoj projektů, které pomáhají lidem se znevýhodněním plnit si kariérní a životní sny. Inspirante je jedním z nich!