Spirála plní sny lidem s duševním onemocněním

Spirála Ostrava, z.ú. (zapsaný ústav) chce dát zdravotně postiženým rovnou šanci pracovat a seberealizovat se i v běžném životě. „To nás motivuje v naší práci. Jsme poskytovateli sociálních služeb a nabízíme také chráněná pracovní místa,“ říká v úvodu rozhovoru Eva Krestová, ředitelka Spirály Ostrava. Ta v rozhovoru odpověděla i na další otázky magazínu Inspirante.

Zjistil jsem, že historie vašeho zařízení se datuje už od roku 2006. Můžete přiblížit, jak se Spirála vyvíjela?

V rámci společnosti Anima Viva jsme začali sociální služby lidem s psychickými obtížemi poskytovat už v roce 2006. Společnost Spirála Ostrava pak vznikla vyčleněním ostravské části organizace Anima Viva, o.s., v roce 2012. Poskytujeme podporu a příležitosti lidem s dlouhodobým duševním onemocněním. Pomáháme mírnit jeho následky a podporujeme je na cestě k zotavení z nemoci.

Kolik pracovníků se zdravotním znevýhodněním zaměstnáváte?

Máme kolem třiceti zaměstnanců, letos plánujeme, že bychom mohli zaměstnat dva až tři nové. Většinou jsou to lidé s duševním onemocněním, ale práci nabízíme třeba i těm s jiným zdravotním omezením.

Jak výrazně do vaší činnosti zasáhla pandemie covidu? Zůstaly počty zaměstnanců stejné, nebo jste museli stavy snižovat?

To období nebylo jednoduché. Provozovali jsme například kavárnu v Porubě u Oblouku, tu jsme museli v důsledku proticovidových opatření uzavřít a otevírat už ji nebudeme. Dva zaměstnance, kteří pracovali jako obsluha, jsme tak museli propustit. Další našli uplatnění v jiných pracovních oblastech Spirály. Období covidových zákazů se odrazilo i ve snížení počtu zakázek. Snažili jsme se rychle zareagovat a vymysleli jsme nové produkty, trvanlivé, třeba paštiky, bylinné čaje a podobné. O ty zákazníci projevují zájem, takže se nám postupně daří nahrazovat ušlé zisky a pomalu se dostáváme na předpandemický stav.

Rozsah vaší nabídky je pestrý, od přípravy cateringu, přes šicí a rukodělnou dílnu, údržbu zeleně, úklid i administrativu. Využívají vašich služeb spíše města, firmy, nebo je poptávají i soukromé osoby?

Zpočátku nás oslovovaly spíše města a obce, teď jsou našimi hlavními zákazníky firmy. Zakázky provádíme na objednávku. Dbáme na komunikaci se zákazníky, vytváříme individuální nabídky a služby dodáváme v profesionální kvalitě. Vycházíme vstříc i soukromým osobám a není problém si u nás objednat posekání zahrady nebo dobroty na rodinnou oslavu.

Na vašich webových stránkách najdou zájemci e-shop s řadou zajímavých výrobků. V nabídce jsou například tašky, plechové hrníčky, vanilko-máslové sušenky, ale i tematicky laděné nabídky, například Valentýn, Velikonoce atd. Jak se e-shopu daří, které výrobky lidé nejvíce nakupují?

E-shopu se daří hlavně před Vánocemi, když lidé nakupují dárky. V průběhu roku to je zatím slabší, ale pro nás to je jen doplňkový zdroj výdělku. Naší snahou je hlavně lidem ukázat, co vše umějí naši pracovníci vytvořit a vyrobit. Nabízíme i výrobky z naší šicí dílny. Na webu máme galerii fotografií, abychom lidem, kteří web e-shopu navštíví, ukázali, že máme kvalitní výrobky a naše nabídka je opravdu bohatá.

Zaměstnávání osob s duševním onemocněním vyžaduje určitě jiný přístup než ke zdravým zaměstnancům, větší dávku empatie. Vydrží pracovní tempo všichni, nebo někteří po čase odcházejí, ať už z jakýchkoliv důvodů?

Každý z našich pracovních týmů má svého předáka, což je rovněž člověk se zdravotním omezením. Navíc má každý tým pracovního asistenta, který jedná se zákazníky, koordinuje činnost a dohlíží na provedení práce. Asistent rovněž našim pracovníkům poskytuje psychosociální podporu. Pracovními asistenty jsou osoby bez zdravotních omezení, je pravda, že tato pozice vyžaduje psychickou odolnost. Musí snášet zvýšené nároky, ne všechny práce lidé se zdravotním omezením zvládnou, musí přihlížet k duševnímu stavu pracovníků svého týmu, přizpůsobit práci momentální výkonnosti. Ta kolísá i u lidí bez omezení, ale u lidí s duševním či jiným onemocněním mohou být výkyvy znatelnější. Takže nabízíme zaměstnancům zkrácené úvazky, když je třeba, pracovní asistenti dělají v průběhu práce častější pauzy a podobně. Také se snaží přizpůsobit pracovníkům režim, aby úkol zvládli. Protože však poskytujeme služby veřejnosti, musíme dělat vše pro to, abychom požadavkům zákazníka vyhověli.

Určitě vnímáte, že každý pracovník je jiný. Po zařazení do pracovního kolektivu se někdo může třeba uzavřít, ale určitě jsou také případy, kdy se pracovník naopak rozvíjí, je šikovnější a získává i větší sebevědomí…

Je to jedna z věcí, kdy vidíme, že naše práce má smysl. Úspěch v práci a možnost seberealizace lidem s duševním onemocněním velmi prospívá. Tady musím vysvětlit, že kromě zaměstnávání osob se zdravotním postižením Spirála Ostrava poskytuje i sociální služby. Ty nejsou součástí sociálního zaměstnávání. Sociální služby, sociální rehabilitace a sociálně terapeutické dílny poskytujeme jen lidem s duševním onemocněním. U nich sociální rehabilitace nemusí být zaměřena jen na zlepšování pracovních dovedností. Chceme je podpořit, aby se naučili s nemocí dobře žít a znovu našli svou cestu ve společnosti a sami k sobě.

V čem je podle vás největší přínos Spirály Ostrava pro samotné zaměstnance a v čem je význam pro společnost? 

Pro naše zaměstnance je nejpřínosnější to, že jim pomáháme zažít úspěch v práci, dáváme jim příležitost rozvíjet se. A že tu práci nabízíme i lidem, kteří by na trhu práce uplatnění hledali jen velmi obtížně. Společnosti pak ukazujeme, že když se vstupní podmínky pro lidi, kteří jsou jiní, upraví, mohou i oni najít uplatnění. To, že dokážou být prospěšní pro společnost, je zároveň tak trochu návod, jak se s respektem chovat k lidem, kteří trpí duševním onemocněním. A ráda dodávám, že sami tito lidé vstřícnost vůči své „jinakosti“ vnímají a umějí ji ocenit. To vše je možné díky tomu, že Spirála je zaměřena nejen na kvalitu, ale také na to, že se snažíme lidem zlepšovat jejich životy. Uvědomuje si, že jako firma potřebujeme ke svému přežití také vydělávat. To umíme, a i když počítáme s tím, že někdo kvůli svému handicapu podá výkon slabší, dokážeme to společným úsilím kompenzovat. Že to pokaždé není procházka růžovou zahradou, to asi každý pochopí. Ale my se snažíme pracovat tak, aby platilo motto, které máme na našem webu: Spirála plní sny lidem s duševním onemocněním a vy nám s tím můžete pomoci.

Foto: Eva Krestová, Spirála Ostrava, z. ú.

Picture of Břetislav Lapisz

Břetislav Lapisz

Rodák z Českého Těšína prožil dětství v nedalekém Havířově, od konce studií v roce 1990 bydlí v Ostravě. Absolvent učitelství Pedagogické fakulty Ostrava (obor čeština – dějepis) se zajímá o novodobou historii, jeho největším koníčkem je sledování sportovních přenosů (od fotbalu přes hokej, stolní tenis až po šipky). Rád cestuje, jeho nejoblíbenější destinací je Slovensko. A v poslední době zahradničí (s poměrně mizernými výsledky). Je ženatý a má dvě dospělé děti. Roztroušená skleróza jej „provází“ od roku 1998.

Další články

Podpořte nás

Náš účet je:
115-5689490267/0100

Vězte, že veškeré finance půjdou na rozvoj projektů, které pomáhají lidem se znevýhodněním plnit si kariérní a životní sny. Inspirante je jedním z nich!

Udržitelnost a etika skupiny ČEZ