Test přístupnosti e‑shopů pro nevidomé: nejlepší Rohlík.cz, iTesco a Datart

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email

Z deseti velkých českých online obchodů jsou pro nevidomé nejlépe uzpůsobené Rohlík.cziTesco a Datart. Naopak nejhůře dopadly stránky Alza.czDecathlon a Parfemy.cz. Výsledky vyplynuly z testu společnosti MasterDC, kdy dvojice nevidomých hodnotitelů testovala rychlost nákupu nebo přehlednost webů při práci se čtecím zařízením bez nutnosti asistence. 

Odečítače obrazovky umožňují nevidomým procházet e-shopy a další webové stránky, zjistit informace o produktech a provést nákup. Klíčovou podmínkou je, aby web umožňoval navigaci a provedení nákupu bez využití myši. 

„Vítězové testu Rohlik.cz a iTesco.cz používají na webu mnoho nestandardních dynamických prvků, jejich přístupnost však adekvátně ošetřili. Datart naopak sází na jednoduchost. Web v ničem nepřekvapí a využívá běžné HTML prvky,“ uvedl k trojici nejúspěšnějších jeden z nevidomých hodnotitelů Roman Kabelka. 

Hodnotitelé postupovali podle předem stanovené metodiky. Body udělovali například za přehlednou strukturovanost stránky, logické řazení H1 až H6 nadpisů, možnost vyhledávání stránky nebo uzpůsobení webu pro navigaci jen za pomocí klávesnice, dále detailnost nabízených produktů, pracnost vyplnění objednávkového formuláře a dokončení objednávky. Důležitým parametrem bylo také to, jak dlouho nevidomým nákup na jednotlivých webech trval.

Do testu byly vybrány největší české online obchody Alza.cz, Datart, Decathlon, iTesco, Lidl-shop.czMall.czNotino, Parfemy.cz, Rohlík.cz a Sportisimo. „Výsledky byly vesměs pozitivní, dokonce nadprůměrné. Rozhodně jsou oblasti webových služeb, které jsou na tom hůře,“ shrnul testování Kabelka.

Výrazné rozdíly mezi trojicí nejlépe hodnocených webů a e-shopy na konci tabulky byly zejména ve struktuře stránek, kdy stránky Alzy, Decathlonu a Lidl-shopu podle hodnotitelů postrádají přehlednou strukturu a navigace na nich je za pomoci čtecího zařízení komplikovaná. Velmi problematické bylo u této trojice online obchodů i otevření košíku a proces dokončení objednávky. 

Samotnou kapitolou jsou objednávkové formuláře, kdy nevidomí při jejich vyplňování potřebují znát informaci nejen o tom, které pole je vyplněné, ale zda je vyplněné správně, případně jaký je právě zaškrtnutý způsob dopravy a platby. Co se časové náročnosti nákupu týče, hodnotitelé nejrychleji nakoupili na Notino, a to za 16 minut. Nejpomaleji na Alze, kdy nákup zabral 51 minut.

Zdroj: lupa.cz
Foto: Pixabay

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email
Redakce

Redakce

Magazín Inspirante je zaměřen na žurnalistiku, která nejen upozorňuje na nejrůznější sociální problémy, ale především nabízí řešení a pozitivně motivuje. Na redakci, grafice, provozu i inzerci se podílejí převážně lidé se zdravotním (či jiným) znevýhodněním. Tvoříme střechu informaci v rámci témat, která propojují oblasti zdravotní, sociální a vzdělávací. Baví nás rozmanitý pohled svět a doufáme, že bude s námi bavit i vás. Vznikli jsme jako jeden z projektů neziskové organizace Revenium. Jsme však tady, abychom spolupracovali se všemi neziskovými i ziskovými organizacemi, se všemi lidmi, pro které jsou témata rozmanitosti, inkluze a propojování různých světů důležitá.

Další příspěvky autora

Podpořte nás

Náš účet je:
115-5689490267/0100

Vězte, že veškeré finance půjdou na rozvoj projektů, které pomáhají lidem se znevýhodněním plnit si kariérní a životní sny. Inspirante je jedním z nich!