Minulou sobotu 21. května se konal Světový den meditací. Na první pohled krásný a inspirativní den, ale i ten může být lehce zneužit. Právě kolem tohoto data se na sociálních sítích rojí řada „zaručených“ meditačních technik „bez kterých nemůžete žít“.

Kdy být velmi obezřetný:

  1. Pokud je vám zaručováno zázračné uzdravení „pouhou“ meditací.
  2. Pokud se vstup do meditace podmiňuje vysazením všech léků.
  3. Pokud lektor nemá doložitelné vzdělání, kurzy.
  4. Pokud meditace probíhá v nedůvěryhodném prostředí a není vám tam příjemně.
  5. Pokud si kurz nemůžete nejdříve vyzkoušet (řada kurzů nabízí úvodní lekci zdarma).
  6. Pokud se vám cokoli nezdá a nedostane se vám odpovědí na otázky.
  7. Pokud je cena za meditaci nepřiměřeně vysoká.
  8. Pokud nenajdete žádné reference nebo jen ty špatné.

Technicky si můžete vyzkoušet meditace kdekoli, kdykoli, zdarma i za peníze. Někomu to jde samo, jiný potřebuje průvodce meditací. Nic není špatně, vše je jen o vás. Vybírejte pečlivě a ptejte se. Lektor je tady pro vás, nestyďte se zeptat osobně, zavolat nebo napsat mail.

Meditace může obrovsky pomoci, uklidnit, harmonizovat tělo i mysl. Během meditace si můžete odpočinout, nabrat síly a vidět svět jinak. Často se vrátíte sami k sobě, což je v dnešní době mnoha nepříznivých vnějších i vnitřních vlivů důležité. Pozitivních dopadů je velké množství, ale každému sedí jiný způsob meditace! Co vyhovuje vašemu manželovi, tetě, kamarádce, to nemusí/může sednout vám. 

Nebojte se vybírat, zkoušet, ale nedoporučuji vyzkoušet 15 různých meditací v jednom týdnu. Když to podobným způsobem přepísknete, vytvoříte si nepřehledný meditační guláš. Výsledkem bývá paušální odpor ke všem meditacím a prázdná peněženka.

Zkoušejte postupně a vnímejte všechny dopady meditace. Pokud vám nesedne první lekce, doporučuji zkusit ještě jednu. Občas trvá delší dobu, než se vše usadí. Nespěchejte na sebe. Primární je začít a udělat si z meditace denní rutinu. 

Pokud jste si jistí, že to opravdu není ono, pak vyzkoušejte jiný způsob, nebo si dejte meditační pohov. Co nefunguje? Od pondělka budu zenovým mistrem, ale dnes si ještě pořádně zařvu. Nic neodsouvejte a začněte hned.

Každý z nás nějak medituje a ani o tom neví. Stačí se zastavit v lese, zaposlouchat se do krás přírody a mobil nechat doma. Někdo má meditační chvilku u ranní kávy nebo dobré knížky. Jiní u aktivního sportu, kdy svět vypnou a vnímají „jen“ svoje tělo. 

Řada z nás medituje už tím, že se po náročném dni natáhne na postel a zavře na chvíli oči. Ale pokud máte děti, tak to asi neklapne… Současný hlad po meditacích není nijak překvapivý, ale vybírejte opravdu obezřetně.

Meditaci si pořádně užijte, ať se vám líbí a je k užitku pro vaše tělo i duši!

Autor se meditacím věnuje přes dvacet let.

Foto: Pixabay

Luka Kyčerka

Luka Kyčerka

Před několika lety Lukovi diagnostikovali roztroušenou sklerózu. Díky podpoře rodiny a aktivnímu sportu snadněji překonává nástrahy nemoci. Roztroušená skleróza zasahuje řadu oblastí jeho života, i přesto k ní přistupuje s humorem jemu vlastním. Spolupracoval s několika neziskovými organizacemi, nevyhnul se ani korporátní sféře, učil, a v současnosti je jedním z kmenových redaktorů Revénia. Lukovo heslo: Nikdy to nevzdávej!

Další články

Podpořte nás

Náš účet je:
115-5689490267/0100

Vězte, že veškeré finance půjdou na rozvoj projektů, které pomáhají lidem se znevýhodněním plnit si kariérní a životní sny. Inspirante je jedním z nich!