Letos odstartoval už 9. ročník české zdravotně-osvětové kampaně Suchej únor. Výzva spočívající v měsíční abstinenci bez konzumace alkoholu reaguje na 1 milion Čechů za hranou rizikového pití. Akce se nesnaží o prohibici ani nebojuje proti alkoholu jako takovému. Významně se však podílí na primární prevenci vzniku rizikového chování spojeného nejen s pitím alkoholu.

Účastníci mají možnost se registrovat na webových stránkách kampaně – za zmínku stojí, že za rok 2020 se akce zúčastnilo 500 000 dospělých. Průzkum za rok 2019 ukázal, že mezi zhruba 300 dotazovanými účastníky vydrželo měsíc nepít 90 % z nich. Letošní ročník přináší zásadní změnu – knihu Suchej únor, která představuje alkohol v širší perspektivě.

Kniha má 28 kapitol, v nichž se o alkoholu píše ve všech jeho společenských rolích – práce, výchova dětí, sport či zdraví a další. Vedle toho zde najdeme 110 ilustrací, citátů a spoustu interaktivního obsahu, rovněž soutěž o nejlepší nealko drink. Do publikace přispělo 72 českých osobností, například psychologové Pavel Rataj či Ilona Preslová, spisovatel Josef Formánek nebo hokejista Patrik Bartošák. Knihu lze získat a podpořit tak kampaň na jejích webových stránkách.

„Naše kniha z vás abstinenty neudělá – není to ani jejím cílem. Má být především inspirací k příjemné sebereflexi a můžeme se díky ní ledacos dozvědět,“ popisuje její smysl Petr Freimann, ředitel neziskové organizace Suchej únor. „Nejen o alkoproblematice, ale hlavně o sobě. Kniha má jediný cíl – abychom všichni znali upřímnou odpověď na jednoduchou otázku: Ovládáme my alkohol, nebo alkohol ovládá nás?“

Vedle publikace je v rámci kampaně k dispozici i uzavřená skupina na facebooku, kde mohou účastníci sdílet své zážitky a vzájemně se podporovat. Kampaň na sociálních sítích reprezentuje hashtag #insuchoveritas.

Kampaň se za dobu své existence stala téměř synonymem zdravého životního stylu a chutí udělat pro sebe něco smysluplného. Důkazem je 53 % účastníků, kteří při dotazování sdělili i po čtyřech měsících dlouhodobé rozvolnění v pití alkoholu. 78 % z nich uvedlo čistou hlavu, 86 % osobní hrdost, 58 % lepší spánek a 59 % vděčnou peněženku. Že je iniciativa potřeba, dokazují další čísla. Faktem je, že 6 % celkové úmrtnosti v České republice jde na vrub alkoholu.Podle WHO vypijeme až 14,4 litru čistého lihu na osobu a rok (po odečtení spotřeby turistů) a 56 miliard jsou společenské náklady související s nadměrnou spotřebou alkoholu.

Problematika alkoholu se netýká jen nás samotných, ale také lidí okolo nás, tzv. second-hand drinking (SHD), když pije náš rodič, kolega nebo zaměstnanec a na nás to má negativní dopad. Člověk se tak prakticky stává spoluzávislým. Autoři kampaně věří, že pozitivní iniciativa, která lidi baví a motivuje, je efektivnější než regulace nebo represe. Když se zapojíte, možná budete po měsíci vědět, že příjemný večer lze strávit i s bylinkovým čajem.

Odbornou záštitu akci tradičně poskytují Národní ústav duševního zdraví (NUDZ), Klinika adiktologie 1. lékařské fakulty Univerzity Karlovy a Všeobecné fakultní nemocnice (KAD). Hlavními partnery ročníku 2021 jsou Kofola a Zdravotní pojišťovna ministerstva vnitra ČR (ZPMV ČR). Kampaň realizuje Suchej únor, z. ú.

Foto: Pixabay

Picture of Klára Šmejkalová

Klára Šmejkalová

Básnířka, fanda dobré literatury a japonských anime. Vystudovala jsem psychologii na Univerzitě Karlově v Praze. Psala jsem např. pro Mladou frontu nebo Hospodářské noviny, starala se o děti na psychiatrii nebo trénovala potkany v laboratoři. Mám diagnostikovanou schizofrenii a ráda bych jednou působila jako psycholožka.

Další články

Podpořte nás

Náš účet je:
115-5689490267/0100

Vězte, že veškeré finance půjdou na rozvoj projektů, které pomáhají lidem se znevýhodněním plnit si kariérní a životní sny. Inspirante je jedním z nich!

Udržitelnost a etika skupiny ČEZ